مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,504
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

707
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی طرحواره حجمی معبد و نور در مثنوی مولوی

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 123

چکیده

طرحواره حجمی یکی از اصلی ترین طرحواره های تصویری است و در تبیین نگرش عرفانی نسبت به هستی, از مهم ترین طرحواره ها به شمار می رود. با طرحواره حجمی می توان مفاهیم انتزاعی و تجربه های عرفانی را که بر بودن چیزی درون چیز دیگر دلالت دارد, در قالب استعاره شناختی بررسی کرد. اساس طرحواره حجمی بر این است که انسان به کمک تجربه ای که از بودن خود در چیزی یا بودن چیزی در خود دارد, برای مفاهیم انتزاعی نیز بتواند حجم قائل شود. هدف ما در این پژوهش, تبیین شواهدی در مثنوی مولوی است. برخی تجربه ها و مفاهیم عرفانی که انتزاعی است, در قالب طرحواره حجمی بیان شده است. مولوی در بسیاری از ابیات از طرحواره حجمی برای تبیین مفاهیم عرفانی بهره جسته است. زمانی که عشق را به مکان و مامن و خلوتخانه ای تشبیه می کند که از نور دلدار, لبریز و سرشار است, در واقع به کمک طرحواره حجمی برای عشق که مفهومی انتزاعی است, حجم و ظرف قائل شده است. آنچه باعث ساخت چنین عبارات استعاری می شود, ساخت های مفهومی و طرحواره های تصویری است که شاعر به کمک آن ها و الگوبرداری از حوزه مبدا (عینی و تجربی) و تعمیم آن به حوزه مقصد (فراحسی و باطنی) در تبیین مفهوم انتزاعی عشق سود می جوید. مولوی, کلام را نیز مکان واره ای می داند که دارای مظروف است. ظرف آن, صورت و الفاظ و حروف آن است و مظروف آن, معنی و حقیقت کلام است که درون ظرف الفاظ و تعابیر نزول می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدی آسیابادی، علی، و طاهری، معصومه. (1391). بررسی طرحواره حجمی معبد و نور در مثنوی مولوی. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، 6(3 (پیاپی 23))، 95-123. SID. https://sid.ir/paper/123769/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی آسیابادی علی، طاهری معصومه. بررسی طرحواره حجمی معبد و نور در مثنوی مولوی. پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)[Internet]. 1391؛6(3 (پیاپی 23)):95-123. Available from: https://sid.ir/paper/123769/fa

    IEEE: کپی

    علی محمدی آسیابادی، و معصومه طاهری، “بررسی طرحواره حجمی معبد و نور در مثنوی مولوی،” پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، vol. 6، no. 3 (پیاپی 23)، pp. 95–123، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/123769/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button