مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,628
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,049
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل موثر بر توسعه بازار زعفران با استفاده از روش دلفی فازی

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 143

چکیده

 تجارب گذشته ایران نشان می دهد که افت وخیزهای درآمدهای ارزی نیازمند برگزیدن سیاست هایی در زمینه افزایش صادرات غیر نفتی به ویژه محصولات کشاورزی است. زعفران ایران یکی از مهم ترین محصولاتی است که می تواند درآمد ارزی فراوانی را نصیب کشور کند. بنابراین شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رشد و توسعه بازار زعفران در داخل و خارج اهمیت فراوانی دارد. در این راستا سه عامل مهم بسته بندی, نام تجاری (برند), و تجارت الکترونیک با بهره گیری از روش دلفی فازی و از راه مصاحبه و تکمیل پرسش نامه از 45 نفر از متخصصان بررسی شد. نتایج نشان داد که در خصوص کاستی ها و مشکلات موجود در بسته بندی زعفران مهم ترین عامل نیاز به سرمایه گذاری بالا, در زمینه نام تجاری مهم ترین عامل نبود تبلیغات مناسب و در زمینه تجارت الکترونیک زعفران مهم ترین عامل نبود دکترین مسوولیت مدنی در بروز خسارت اقتصادی است. هم چنین حفاظت از کالا, فرصت استفاده از تسهیلات ملی و جهانی و ایجاد بستر بازار جدید و قدرتمند تبادل اطلاعات بترتیب مهم ترین برتری های موجود در عامل بسته بندی زعفران, عامل نام تجاری و سرانجام تجارت الکترونیک زعفران است. گسترش سرمایه گذاری در تجارت الکترونیک و انطباق ابعاد کاربردی آن با محصولات ویژه مانند زعفران, و بازبینی قوانین آن برای افزایش آگاهی عمومی و گسترش زمینه های استفاده از آن پیشنهاد می شود. توسعه دامنه دست رسی به اینترنت به ویژه بومی سازی آن در مناطق مختلف شهری و روستایی می تواند در تجارت الکترونیک زعفران نقش مهمی اجرا نماید. برنامه ریزی برای تامین نیروی متخصص از راه افزایش ظرفیت پذیرش در رشته های IT در دانشگاه ها می تواند به این امر کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرهمند، کاظم، دانشورکاخکی، محمود، شاهنوشی، ناصر، قاسمی، وحید، و همتی کاخکی، عباس. (1391). بررسی عوامل موثر بر توسعه بازار زعفران با استفاده از روش دلفی فازی. اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)، 6(3)، 121-143. SID. https://sid.ir/paper/124274/fa

    Vancouver: کپی

    فرهمند کاظم، دانشورکاخکی محمود، شاهنوشی ناصر، قاسمی وحید، همتی کاخکی عباس. بررسی عوامل موثر بر توسعه بازار زعفران با استفاده از روش دلفی فازی. اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)[Internet]. 1391؛6(3):121-143. Available from: https://sid.ir/paper/124274/fa

    IEEE: کپی

    کاظم فرهمند، محمود دانشورکاخکی، ناصر شاهنوشی، وحید قاسمی، و عباس همتی کاخکی، “بررسی عوامل موثر بر توسعه بازار زعفران با استفاده از روش دلفی فازی،” اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)، vol. 6، no. 3، pp. 121–143، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/124274/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button