مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,057
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

734
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل مؤثر بر میزان ارزآوری محصول زعفران در ایران با تأکید بر بسته بندی و برند سازی

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 73

چکیده

 اهمیت اقتصادی و اجتماعی زعفران به عنوان گرانترین ادویه جهان, جایگاه منحصر به فردی در میان محصولات صنعتی و صادراتی ایران دارد. کاربردهای متعدد و فراوان زعفران و خواص دارویی و مصارف متنوع غذایی آن و از همه مهم تر نقش عمده ای که در زندگی کشاورزان خراسان مرکزی و جنوبی دارد توجه ویژه به مسائل تولید, صادرات و بازار زعفران را بیش از پیش روشن می سازد. هدف اصلی این مطالعه, بررسی عوامل مؤثر بر میزان ارزآوری زعفران ایران با کاربرد روش دلفی در سال زراعی 1395-1394 می باشد. در این راستا 36 معیار فرعی در سه گروه اصلی میزان تولید, میزان صادرات و فرآوری در طراحی پرسش نامه در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که فرآوری, صادرات و تولید به ترتیب رتبه اول تا سوم را از لحاظ اهمیت اثرگذاری بر ارزآوری محصول زعفران به خود اختصاص دادند. همچنین مهم-ترین معیار اثر گذار بر فرآوری, عدم وجود برند ملی (فقدان نام تجاری), مهمترین معیار اثر گذار بر میزان صادرات, تقلب در زعفران و مهمترین معیار اثرگذار بر میزان تولید, کار انفرادی زعفران کاران (کمبود شرکت های تعاونی مناسب) می باشد لذا پیشنهاد می شود سیاست گذاری های دولت در راستای کاهش هزینه فرآوری و ایجاد برند ملی زعفران, نظارت بر تقلبات زعفران و حذف دلالان, استفاده از روش های صحیح کشت مکانیزه و تشکیل شرکت های تعاونی زعفران کاران و ایجاد تشکیلات منسجم خرید, توزیع و بسته بندی زعفران باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رستگاری پور، فاطمه، و محمدی، نریمان. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر میزان ارزآوری محصول زعفران در ایران با تأکید بر بسته بندی و برند سازی. پژوهش های زعفران، 6(1 )، 51-73. SID. https://sid.ir/paper/240437/fa

    Vancouver: کپی

    رستگاری پور فاطمه، محمدی نریمان. بررسی عوامل مؤثر بر میزان ارزآوری محصول زعفران در ایران با تأکید بر بسته بندی و برند سازی. پژوهش های زعفران[Internet]. 1397؛6(1 ):51-73. Available from: https://sid.ir/paper/240437/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه رستگاری پور، و نریمان محمدی، “بررسی عوامل مؤثر بر میزان ارزآوری محصول زعفران در ایران با تأکید بر بسته بندی و برند سازی،” پژوهش های زعفران، vol. 6، no. 1 ، pp. 51–73، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/240437/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button