مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,786
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

801
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفیت و حدود عذاب اخروی در نگرش عرفانی محی الدین ابن عربی

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 185

چکیده

 بحث از نظام پاداش و جزای الهی در جهان آخرت و کمیت و کیفیت عقوبت اخروی, به ویژه مسئله جاودانگی جهنم و خلود عذاب اخروی, از مباحث مهم در کلام, فلسفه و عرفان بوده است. ابن عربی به عنوان اندیشمند برجسته در ساحت عرفان نظری, نخستین کسی است که برخلاف متشرعان و عامه اهل دیانت, در رویکرد ویژه و استثنایی, ضمن قائل شدن به ناپایداری و محدودیت عذاب الهی, «جهنم»و کیفر اخروی را امری نسبی و دارای مفهومی متغیر می داند. و در نظریه پردازی عرفان خود به مدد تاویل و با بهره گیری از تمثیل, ضمن اثبات نسبی بودن معنای دوزخ و عذاب, با رویکرد عاطفی و انسان دوستانه درصدد نشان دادن ناچیزبودن اعمال انسان در برابر رحمت بی کران الهی است. ابن عربی, با بازگرداندن معنای «عذاب»به ریشه لغوی «عذب»- به معنای گوارا و دلنشین- معتقد است نحوه پذیرش عذاب اخروی را از سوی گروه های مختلف اهل دوزخ, با توجه با استعدادها و قابلیت های متفاوت آنها, عذاب را برا آنها در اشکال و کیفیات متنوع, به امری گوارا و دلپذیر تبدیل می گرداند.«تناسب کیفر اخروی با عمل دنیوی», «امکان خلف وعید از جانب خدا در روز قیامت» و «عرضی بودن عمل انسان در برابر جوهری بودن فطرت الهی در وی» از جمله دلایل ابن عربی برای اثبات دیدگاه خود در خصوص ابدی نبودن عذاب اخروی است

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیاه کوهیان، هاتف. (1391). کیفیت و حدود عذاب اخروی در نگرش عرفانی محی الدین ابن عربی. آینه معرفت، 10(30)، 163-185. SID. https://sid.ir/paper/125171/fa

    Vancouver: کپی

    سیاه کوهیان هاتف. کیفیت و حدود عذاب اخروی در نگرش عرفانی محی الدین ابن عربی. آینه معرفت[Internet]. 1391؛10(30):163-185. Available from: https://sid.ir/paper/125171/fa

    IEEE: کپی

    هاتف سیاه کوهیان، “کیفیت و حدود عذاب اخروی در نگرش عرفانی محی الدین ابن عربی،” آینه معرفت، vol. 10، no. 30، pp. 163–185، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125171/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button