Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,342
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

879
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سعادت حقیقی از دیدگاه ملاصدرا(ره)

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 106

چکیده

 از دیر باز «سعادت حقیقی» در کنار کمال, خیر و لذت های انسان مورد گفتمان حکیمان و فیلسوفان بوده است. به خاطر گستردگی این مفاهیم, به ویژه سعادت حقیقی, رویکردها و دیدگاه های گوناگونی در باره آن وجود داشته و تاکنون هیچ ملاک مورد توافق همگانی ارایه نشده است. بدین روی, در این مقاله کوشش شد, تا زوایای ناپیدای سعادت حقیقی آشکار و لایه های گوناگون آن در عرصه های مختلف دنیا و آخرت از منظر صدرا معرفی شود. بر این اساس, رهیافت ها و فرضیه های «سعادت مادی و حسی» «سعادت روحانی» و «سعادت باطنی و نشاط درونی» به عنوان فرضیه های احتمالی و رقیب و «سعادت جامع نگر» با رویکرد خاص صدرایی, به عنوان «خود شکوفایی عقلی و سعادت حقیقی» فرضیه اصلی تحقیق, مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.در این مقاله با کمک مبانی نظری مانند: اصالـه الوجود, تشکیکی بودن وجود, جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس, حرکت جوهری و اختیار انسان, رابطه دنیا و آخرت, اتحاد نفس با قوا, و اتحاد عاقل و معقول به راحتی امتیاز دیدگاه صدرالمتالهین با حکیمان دیگر در رهیافت جامع نگر روشن گردیده و سعادت حقیقی تثبیت شده است.بنابراین, از دیدگاه صدرا, سعادت یا حقیقی یا غیر حقیقی است؛ این دو یا دنیوی یا اخروی می باشند؛ این چهارتا, یا وابسته به حواس ظاهری, باطنی و قوای تحریکی است, یا معلول عقل نظری و عقل عملی است؛ سعادت حقیقی انسان مربوط به عقل انسان به دلیل اتم بودن, اقوی, الزم, اشد و اکثر بودن آن است. هرکدام این سعادت عقل نظری و عملی یا حداقلی یا حد متوسطی یا حداکثری هستند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدرضایی، محمد، و الیاسی، محمدقاسم. (1387). سعادت حقیقی از دیدگاه ملاصدرا(ره). آینه معرفت، 6(16)، 77-106. SID. https://sid.ir/paper/125260/fa

    Vancouver: کپی

    محمدرضایی محمد، الیاسی محمدقاسم. سعادت حقیقی از دیدگاه ملاصدرا(ره). آینه معرفت[Internet]. 1387؛6(16):77-106. Available from: https://sid.ir/paper/125260/fa

    IEEE: کپی

    محمد محمدرضایی، و محمدقاسم الیاسی، “سعادت حقیقی از دیدگاه ملاصدرا(ره)،” آینه معرفت، vol. 6، no. 16، pp. 77–106، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125260/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا