مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,341
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

520
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظریه حدوث جسمانی نفس در فلسفه ملاصدرا و تاثیر آن بر معاد جسمانی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 29

چکیده

 در این مقاله پس از طرح مساله معاد جسمانی و اهمیت آن, نشان داده می شود که تبیین ملاصدرا از معاد جسمانی به شدت تحت تاثیر نظریه حدوث جسمانی نفس می باشد. ملاصدرا بر اساس نظریه و با توجه به سازگاری این اصل با اصول دیگر در معاد جسمانی, با تاکید بر مساله عینیت نتیجه می گیرد که گرچه همواره نفسیت نفس به تدبیر بدن است, اما مقصود از این بدن, بدن مبهم و علی البدل است. عینیت بدن اخروی با بدن دنیوی ملازم با این نیست که ماده دنیوی نیز در بدن اخروی لحاظ شود, بلکه بدن اخروی صورتی است بدون ماده. کلید اصلی ملاصدرا در این تبیین, اصل حرکت جوهری است که حدوث نفس مبتنی بر آن است. به عقیده ملاصدرا همه موجودات جهان مادی, متحرک به حرکت جوهری هستند. نفس هم, چون در ابتدای حدوث خود مادی است متحرک به حرکت جوهری می باشد و در این سیر و حرکت مانند همه کاینات به سمت غایت یعنی آخرت رهسپار است. علاوه بر اصل حرکت جوهری, تجرد نفس در مرتبه خیال, امکان سیر نفس در عوالم سه گانه نیز با نظریه حدوث جسمانی نفس در توجیه و تبیین معاد جسمانی قابل تبیین است. ملاصدرا در این تبیین موفق به اثبات بدن برزخی شده, ولی در اثبات بدن اخروی با اشکالات زیادی مواجه است. این اشکالات موجب نمی شود که به تفکیک حوزه ایمان و عقل در معاد جسمانی قایل شویم, بلکه همچنان می توان با مبانی عقلی و فلسفی به اثبات معاد جسمانی پرداخت, چنانکه حکیم زنوزی و علامه طباطبایی درصدد این هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبریان، رضا، و غفاری، حسن. (1386). نظریه حدوث جسمانی نفس در فلسفه ملاصدرا و تاثیر آن بر معاد جسمانی. آینه معرفت، -(11)، 1-29. SID. https://sid.ir/paper/125281/fa

    Vancouver: کپی

    اکبریان رضا، غفاری حسن. نظریه حدوث جسمانی نفس در فلسفه ملاصدرا و تاثیر آن بر معاد جسمانی. آینه معرفت[Internet]. 1386؛-(11):1-29. Available from: https://sid.ir/paper/125281/fa

    IEEE: کپی

    رضا اکبریان، و حسن غفاری، “نظریه حدوث جسمانی نفس در فلسفه ملاصدرا و تاثیر آن بر معاد جسمانی،” آینه معرفت، vol. -، no. 11، pp. 1–29، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125281/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button