مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,398
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ماهیت تجربه عرفانی بر اساس نظریه علم حضوری و حصولی علامه طباطبایی و ساخت گرایی استیون کتس

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 98

چکیده

 در مورد تجربه عرفانی, دو دیدگاه ذات گرایی و ساخت گرایی وجود دارد. ذات گرایان معتقدند که حداقل در تجارب عرفانی خاص, عرفا ذات واحدی را تجربه می کنند, اما زمینه های اجتماعی و مذهبی عارف در تفسیر آنها اثرگذار است, لذا علی رغم تنوع گزارشات تجارب عرفانی در سنت های مختلف, هسته مشترکی وجود دارد که تمام آنها را می توان از یک نوع دانست. اما ساخت گرایان قائل اند که تجربه عرفانی, به طور خاص و گسترده, توسط سنت مذهبی و اجتماعی ای که عارف در آن قرار دارد, شکل داده می شود, پس زمینه های مذهبی خاص, تجارب متفاوتی را ایجاد می کنند.علامه طباطبایی, در حصری عقلی, علم را به حضوری و حصولی تقسیم می کند. با نظر به این تقسیم, تجربه عرفانی یا از نوع علم حضوری است یا از نوع علم حصولی. تجربه ای که از نوع علم حضوری است, تجربه ذات است و پیشینه های عارف در آن نقشی ندارد. انسان می تواند با ریاضت, از تعلق نفس به بدن بکاهد. در این صورت, نفس مجرد به علت خود و نیز به معلولات دیگر علم حضوری خواهد داشت و با آنها متحد می شود. اما بعضی از تجارب عرفانی انسان (کشف صوری و بعضی از مراتب کشف معنوی) از نوع علم حصولی است. در این نوع تجربه, ممکن است زمینه های قبلی عارف در شکل گیری تجربه وی دخالت داشته باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدوی نور، سیدحاتم، یوسف ثانی، سیدمحمود، و فعالی، محمدتقی. (1391). مقایسه ماهیت تجربه عرفانی بر اساس نظریه علم حضوری و حصولی علامه طباطبایی و ساخت گرایی استیون کتس. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، 10(1 (پیاپی 19))، 75-98. SID. https://sid.ir/paper/125813/fa

    Vancouver: کپی

    مهدوی نور سیدحاتم، یوسف ثانی سیدمحمود، فعالی محمدتقی. مقایسه ماهیت تجربه عرفانی بر اساس نظریه علم حضوری و حصولی علامه طباطبایی و ساخت گرایی استیون کتس. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)[Internet]. 1391؛10(1 (پیاپی 19)):75-98. Available from: https://sid.ir/paper/125813/fa

    IEEE: کپی

    سیدحاتم مهدوی نور، سیدمحمود یوسف ثانی، و محمدتقی فعالی، “مقایسه ماهیت تجربه عرفانی بر اساس نظریه علم حضوری و حصولی علامه طباطبایی و ساخت گرایی استیون کتس،” پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، vol. 10، no. 1 (پیاپی 19)، pp. 75–98، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125813/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button