مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

749
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

732
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برون رفت استاد رفیعی قزوینی از مشکله رجعت در اندیشه صدرایی

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 96

چکیده

 طبق مبانی حکمت متعالیه, نفس انسانی بعد از حدوث در این عالم, بنابر استعدادی که دارد, آن به آن از فعلیتی خارج می شود و فعلیتی جدید می یابد و در این سیر به تجرد می رسد تا آنگاه که بدن را رها می کند و مسیر تکاملی خود را بدون بدن عنصری (دنیوی) ادامه می دهد. تلقی ابتدایی این است که طبق این مبانی, بازگشت نفس به بدن دنیوی در دار دنیا امری ناممکن است, و مهم ترین دلیل آن نیز قاعده امتناع تراجع است. اما وقتی در نظر آوریم که عموم مسلمانان, به ویژه شیعیان, بر اساس برخی آیات قرآن کریم و روایات معتقدند که تاکنون, در مواردی مردگان زنده شده اند و در دوره آخرالزمان نیز برخی زنده می شوند و رجعت می کنند, عویصه و مشکلی خاص در این باره ظاهر می شود, چرا که اعتقاد به رجعت یا احیای مردگان, به منزله بازگشت نفس به بدن دنیوی در دار دنیاست.بر این اساس, عموم فلاسفه و به ویژه صدرائیان باید به گونه ای رجعت و احیای مردگان را به صورت عقلانی تبیین کنند که به نفی قاعده امتناع تراجع نینجامد, زیرا ابطال تناسخ را بر مبنای همین قاعده پذیرفته اند. سید ابوالحسن رفیعی قزوینی, از معدود اندیشمندانی است که در این باره سخن گفته و ضمن پذیرش این قاعده, رجعت و بازگشت نفوس به بدن دنیوی را از مصادیق این قاعده نمی داند. او, با دست نکشیدن از مبانی صدرایی, تلاش کرده است تا از طریق قاعده «القسر لایدوم» و نیز «اثر وجودی لازم البروز خاص هر موجود», تبیینی عقلانی از بازگشت برخی نفوس به زندگی دنیوی به دست دهد, و از رجعت مورد اعتقاد شیعه دفاع کند و تفاوت آن را با تناسخ توضیح دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرقانی، محمدکاظم، و احمدی زاده، محمد. (1392). برون رفت استاد رفیعی قزوینی از مشکله رجعت در اندیشه صدرایی. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، 11(1 (پیاپی 21))، 79-96. SID. https://sid.ir/paper/125934/fa

    Vancouver: کپی

    فرقانی محمدکاظم، احمدی زاده محمد. برون رفت استاد رفیعی قزوینی از مشکله رجعت در اندیشه صدرایی. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)[Internet]. 1392؛11(1 (پیاپی 21)):79-96. Available from: https://sid.ir/paper/125934/fa

    IEEE: کپی

    محمدکاظم فرقانی، و محمد احمدی زاده، “برون رفت استاد رفیعی قزوینی از مشکله رجعت در اندیشه صدرایی،” پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، vol. 11، no. 1 (پیاپی 21)، pp. 79–96، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125934/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button