مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,212
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,308
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر بر جامعه پذیری دانشجویان دکتری با نقش محقق؛ (مطالعه موردی دانشجویان دکتری دانشگاه تبریز)

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 32

چکیده

 این مقاله بر اساس پژوهشی در بین 134 دانشجوی دکتری از رشته های مختلف دانشگاه تبریز تدوین شده است. هدف از ارایه این مقاله بررسی عوامل موثر برجامعه پذیری دانشجویان دکتری با ایفای نقش های محققی در دانشکده های مختلف دانشگاه تبریز است. چارچوب نظری تحقیق بر اساس الگوی جامعه پذیری دانشجویان دکتری وایدمن و همکاران است. در تحقیق حاضر دو دسته از عوامل, از مدل وایدمن اتخاذ شده که شامل جو حمایتی گروه آموزشی برای فعالیت های پژوهشی, حمایت های علمی استادان, تشویق دانشجویان به فعالیت های علمی, تعاملات دانشجویان با همکلاسی ها و همکاری های دانشگاهی (متغیرهای درون گروه آموزشی) و متغیر عضویت در سازمان های تخصصی پژوهشی (متغیر بیرون از گروه آموزشی) است. متغیرهای زمینه (جنس و رشته) برای ارایه این فرضیه که جامعه پذیری در بین رشته های مختلف و جنس ها (زن و مرد) تفاوت دارد. به تحقیق اضافه شده است. این تحقیق با روش پیمایش و با استفاده از پرسش نامه انجام شده و داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزارSPSS  تجزیه و تحلیل آماری شده اند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیر های درنظر گرفته شده برای جامعه پذیری دانشجویان دکتری به میزان اندکی توانسته اند ایفای نقش محقق به وسیله دانشجویان دکتری را توضیح دهند (0.210=R²) فرضیه تفاوت جامعه پذیری در بین دو جنس هرچند تایید نشد, اما آزمون (T-Test) برای گروه های مستقل نشان داد که گروه آموزشی در قبال دو جنس به صورت یکسانی برخورد نمی کند و نیز بین دو جنس در عضویت سازمان های تخصصی پژوهشی تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین فرضیه تفاوت جامعه پذیری در بین رشته های مختلف با آزمون F تایید شد. دستاورد تحقیق حاضر ضمن بدیع بودن آن در زمینه تحقیق درباره جامعه پذیری دانشجویان دکتری در ایران, نشان دادن تاثیر اندک گروه آموزشی بر جامعه پذیری دانشجویان (هم سو با مطالعات دیگر در این زمینه) است. همچنین برای سیاست گذاران کلان آموزشی برای سیاست گذاری برای ایجاد جو گروه آموزشی که بتواند هرچه بیش تر دانشجویان دکتری را با نقش های حرفه ای خود آشنا سازد, می تواند مفید باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مظفری، فاروق امین، و یوسفی اقدم، رحیم. (1388). عوامل موثر بر جامعه پذیری دانشجویان دکتری با نقش محقق؛ (مطالعه موردی دانشجویان دکتری دانشگاه تبریز). سیاست علم و فناوری، 2(3)، 17-32. SID. https://sid.ir/paper/133014/fa

    Vancouver: کپی

    مظفری فاروق امین، یوسفی اقدم رحیم. عوامل موثر بر جامعه پذیری دانشجویان دکتری با نقش محقق؛ (مطالعه موردی دانشجویان دکتری دانشگاه تبریز). سیاست علم و فناوری[Internet]. 1388؛2(3):17-32. Available from: https://sid.ir/paper/133014/fa

    IEEE: کپی

    فاروق امین مظفری، و رحیم یوسفی اقدم، “عوامل موثر بر جامعه پذیری دانشجویان دکتری با نقش محقق؛ (مطالعه موردی دانشجویان دکتری دانشگاه تبریز)،” سیاست علم و فناوری، vol. 2، no. 3، pp. 17–32، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/133014/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button