مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,359
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

689
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبنای نظری تلفیق برنامه درسی بر اساس حکمت متعالیه صدرالمتالهین

صفحات

 صفحه شروع 116 | صفحه پایان 130

چکیده

 برنامه درسی مفهومی وسیع تر از سازماندهی زمان مدرسه جهت وقوع برخی تجربیات تربیتی دارد و شامل همه عناصر اساسی تعلیم و تربیت نظیر اهداف, محتوا, روش, ارزشیابی و غیره می باشد. از این رو, میان پایگاه فلسفی و موضع معرفت شناختی هر نظام تربیتی, با روش تدوین در برنامه درسی, ارتباط مستقیمی برقرار است. هر تعریفی از موضوع, ساختار و فرآیند علم مقتضی نوع خاصی از برنامه کسب علم است و دست کم, با رویکرد ویژه ای در برنامه درسی بیشتر تلائم دارد. به نظر می رسد, مبانی فلسفه اصالت وجود ازرویکرد تلفیقی در برنامه درسی حمایت می کند, زیرا اصل وحدت تشکیکیه (شخصیه) وجود و اصل مساوقت علم با وجود, در نظریه صدرالمتالهین, وحدت تشکیکیه علم را به جهت موضوع به اثبات می رسانند؛ در حالی که اصل حرکت جوهری و اصل قیام صدوری نفس, بر وحدت علم از جهت ارتباط با فاعل شناسا, دلالت دارند. نظریه صدرالمتالهین در زمینه همراهی علم حضوری با علم حصولی نیز اعتبار مرزهای ساختاری, مفهومی و روشی رشته های دانش را محدود می سازد. بدین ترتیب, همه اشکال دانش به خودی خود مرتبه ای از وجودشناسی است که طی حرکت جوهری (اشتداد وجودی) انسان شناسایی جلوه های گوناگون هستی را ممکن می سازد و در تکامل او که فی الواقع معرفتی است – یاری می رساند. بنابر رویکرد وحدت گرایانه اصالت وجود یادگیری دانش ها بهتر است, با توجه به مناسبات وجودشناختی آنان صورت پذیرد و آموزش رشته های گوناگون علم در بستر نوعی وحدت تشکیکی پیرامون مفهوم وجود تلقی یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    علم الهدی، جمیله. (1384). مبنای نظری تلفیق برنامه درسی بر اساس حکمت متعالیه صدرالمتالهین. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22(4(پیاپی 45)(ویژه نامه علوم تربیتی))، 116-130. SID. https://sid.ir/paper/13381/fa

    Vancouver: کپی

    علم الهدی جمیله. مبنای نظری تلفیق برنامه درسی بر اساس حکمت متعالیه صدرالمتالهین. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1384؛22(4(پیاپی 45)(ویژه نامه علوم تربیتی)):116-130. Available from: https://sid.ir/paper/13381/fa

    IEEE: کپی

    جمیله علم الهدی، “مبنای نظری تلفیق برنامه درسی بر اساس حکمت متعالیه صدرالمتالهین،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 22، no. 4(پیاپی 45)(ویژه نامه علوم تربیتی)، pp. 116–130، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13381/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button