مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

24
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

11
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیامدهای نفی سنخیت میان خالق و مخلوق در اندیشة قاضی سعید قمی

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 138

چکیده

 از نظر قاضی سعید قمی, توحید یعنی نفی هر گونه سنخیّتی میان خداوند و مخلوقات. هدف از نوشتار حاضر, ارائۀ مهم ترین پیامدهای این تفسیر سلبی از توحید در اندیشۀ وی و نشان دادن کیفیت ابتناءِ این فروع بر آن اصل است. بر اساس الهیات سلبی قاضی سعید, هیچ مفهومی ایجابی بر مبدأ اول صدق نمی کند و او به هیچ صفتی متصف نمی شود؛ بنابراین: 1ـ نزاع اصالت وجود یا ماهیت در مورد خداوند جریان پیدا نمی کند, چون خداوند نه از سنخ وجود است و نه از سنخ ماهیت, 2ـ بین خداوند و مخلوقاتش هیچ گونه رابطۀ تشکیکی وجود ندارد, 3ـ خداوند حتی از وجوب وجود نیز فراتر است, بلکه واجب الوجود اسم او و مخلوق اوست, پس تمام مواد ثلاث از او منتفی اند, 4 و 5 و 6ـ برهان امکان و وجوب, برهان صدیقین و سایر براهین برای اثبات واجب الوجود, و همچنین براهین اثبات یگانگی واجب الوجود, برای اثبات مبدأ اول و یگانگی او کارایی ندارند, 7ـ ملاک نیازمندی به علت, نه حدوث و نه امکان, بلکه ترکیب است(و لو ترکیب اعتباری), 8ـ مقام ذات نمی تواند مورد پرستش باشد, بلکه معبود, همان اسم اعظم(الله) است, 9ـ قدرت خداوند یعنی انجام فعل بدون نیاز به صفت قدرت و در مرتبه ای فارغ از موادّ ثلاث, 10ـ علم خداوند نه حصولی است و نه حضوری.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button