مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

74
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

9
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدیریت بحران زلزله و ارتقایِ آموزش شهروندان با استفاده از تکنیک واقعیت مجازی (مورد مطالعه: منطقۀ چهار کرمان)

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 48

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف توسعۀ تکنیک واقعیت مجازی برای تقویت آموزش در مرحلۀ پیشگیریِ مدیریت بحران و اثربخشی آموزش­های ارائه شده با استفاده از این تکنیک واقعیت مجازی در بهبود واکنش­های رفتاری شهروندان در برابر زلزله انجام شده است. بدین منظور جهت برنامه­نویسی از نرم­افزار Microsoft Visual Studio و برای ساخت محیط شبیه­سازی شده, از موتور بازی ساز Unity استفاد شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 80 نفر از شهروندان منطقۀ 4 شهر کرمان می­باشد که, دیدگاه آنها بر اساس سطوح چهارگانه مدل کرک پاتریک جمع­آوری شد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط متخصصین و پایایی آنها با مقدار 936/0 مورد تأیید قرار گرفته, استفاده شد؛ همچنین برای تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی و آزمون تی تک­نمونه­ای استفاده شد. یافته­های تحقیق حاکی از آنست که, شهروندان در سطح واکنش, یادگیری, رفتار و نتایج  واکنش مطلوبی داشته­اند و آموزش­های صورت گرفته به وسیلۀ تکنیک واقعیت مجازی در یادگیری آنان تأثیر مثبتی داشته ؛ میزان مهارت­های آنان افزایش یافته و می­تواند نتایج مطلوبی برای افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نتایج تحقیق نشان می­دهد که, میانگین اثربخشی آموزش­های صورت گرفته به­وسیلۀ تکنیک واقعیت ­مجازی در جهت ارتقای عملکرد شهروندان برابر با 18/3 بوده است. مقدار t در سطح 05/0 معنادار می­باشد؛ لذا تفاوت معناداری بین میانگین نظری و میانگین تجربی وجود دارد و می­توان نتیجه گرفت که آموزش­های صورت گرفته به­وسیلۀ تکنیک  واقعیت مجازی به لحاظ آماری اثربخش بوده است.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button