مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

بررسی تأثیر نوازه ی معلمان فارسی بر میزان اضطراب، یادگیری و مشارکت دانش آموزان دوره ی متوسطه ی دوم

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

حمایت معلمان از دانش آموزان در محیط آموزشی اهمیت بسزایی در یادگیری آنان دارد. این حمایت گونه های متفاوتی دارد که یکی از آن ها «نوازه» است. نوازه به معنای درک حضور دیگران و توجه به آن است. درراستای انجام پژوهش کیفی حاضر و برای بررسی نقش نوازه به عنوان گونه ای از حمایت معلمان فارسی, مصاحبه ای نیمه ساختاریافته شامل سه پرسش کیفی در خصوص تأثیر نوازه بر میزان اضطراب, یادگیری و مشارکت کلاسی, با 62 دانش آموز دختر مشغول به تحصیل در دوره ی دوم متوسطه در بازه ی سنی 16 تا 18سال (سال تحصیلی 1402-1403) انجام شد؛ سپس پس از اشباع داده ها, پاسخ های دانش آموزان به هر پرسش دسته بندی گردید. نتایج نشان داد دانش آموزان احساس امنیت و آرامش (48%), دریافت توجه از سوی معلم (42%) و تقویت اعتماد به نفس (10%) را نتیجه ی نوازه گری معلم در کاهش میزان اضطراب خود می دانند. همچنین آنان افزایش میزان یادگیری خود در اثر نوازه گری معلم را نتیجه ی افزایش انگیزش (32%), فرصت مشارکت و استفاده از تجربیات (26%), رفتار دوستانه ی معلم و عدم تحقیر (23%) وکاهش اضطراب و احساسات منفی (19%) عنوان کردند. درخصوص میزان مشارکت نیز آنان ایجاد جرئت مندی و اهمیت به نظرات (29%), اشتیاق به کلاس (26%), احساس امنیت (26%) و تمایل به قراری ارتباط (19%) را نتیجه ی استفاده معلمان فارسی از نوازه می دانند. بنابراین می توان گفت استفاده ی معلمان فارسی از نوازه در تدریس می تواند سبب کاهش میزان اضطراب, افزایش میزان یادگیری و مشارکت کلاسی دانش آموزان شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button