مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,003
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

957
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جامعه اطلاعاتی، هویت فرهنگی و رسالت دانشگاه ها

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 76

چکیده

 در افق چشم انداز بیست ساله «ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی, علمی و فناوری در سطح منطقه, با هویت اسلامی و انقلابی, الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل ...» (سند چشم انداز بیست ساله).در مهم ترین سند توسعه ملی کشور بر تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی, ضرورت برخورداری از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطات سازنده بین المللی به عنوان شاخصه های قدرت و توان ملی به وضوح تاکید شده است. به ویژه آنکه تحولات پرشتاب فناوری های اطلاعاتی در عصر جدید, علاوه بر ابعاد فنی و دانشی آن, تاثیرات فرهنگی اجتماعی عمیقی را در جامعه اطلاعاتی امروز به دنبال داشته و زمینه ارتباطات وسیع بین فرهنگی جوامع را فراهم کرده است. ظهور فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات, ازسویی امکان بروز هویت های واگرای منطقه ای را فراهم کرده و از سوی دیگر, نوعی هم گرایی جهانی را در عرصه فرهنگ و هویت در پی داشته است. در این میان, دانشگاه ها به لحاظ نقش های متنوع علمی, فناوری و فرهنگی خود در هدایت و تربیت مهم ترین سرمایه های انسانی و آینده ساز جامعه, از جایگاه ویژه ای در تحقق اهداف چشم انداز توسعه برخوردارند. در این مطالعه, به روش نظری تحلیلی, با واکاوی دیدگاه های موجود در زمینه هویت فرهنگی و جامعه اطلاعاتی, ضمن مروری بر روند تشکیل هویت های بنیادین در گذار از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی, به بررسی تغییر هویت های برخاسته در شبکه ها و نقش دانشگاه ها در این باره پرداخته شده و چهارچوب مفهومی حاصل از ارتباط سه مقوله هویت فرهنگی, جامعه اطلاعاتی و دانشگاه ارائه شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کریمیان، زهرا، و احمدوند، علی محمد. (1391). جامعه اطلاعاتی, هویت فرهنگی و رسالت دانشگاه ها. تحقیقات فرهنگی ایران، 5(3 (پیاپی 19))، 47-76. SID. https://sid.ir/paper/136859/fa

Vancouver: کپی

کریمیان زهرا، احمدوند علی محمد. جامعه اطلاعاتی, هویت فرهنگی و رسالت دانشگاه ها. تحقیقات فرهنگی ایران[Internet]. 1391؛5(3 (پیاپی 19)):47-76. Available from: https://sid.ir/paper/136859/fa

IEEE: کپی

زهرا کریمیان، و علی محمد احمدوند، “جامعه اطلاعاتی, هویت فرهنگی و رسالت دانشگاه ها،” تحقیقات فرهنگی ایران، vol. 5، no. 3 (پیاپی 19)، pp. 47–76، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136859/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا