مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,645
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,585
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی ایران در سینمای هالیوود

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 177

چکیده

 وجود شکاف میان واقعیت و آنچه در رسانه ها ارایه می شود, سبب شده تلاش های بسیاری برای توصیف و تبیینِ چگونگی و چرایی شکل گیری بازنمایی های رسانه ای از جهان خارج صورت گیرد. در سایه این تلاش ها, امروزه بازنمایی رسانه ای به مفهومی بنیادین در مطالعات فرهنگی و رسانه ای تبدیل شده است. بر اساس فرض های اولیه مطالعات فرهنگی, در بررسی متون رسانه ای, مولفه های ایدئولوژیک و اجتماعی موجود در ورای این متون و تاثیر آن در شکل گیری نگاه مخاطبان, امری است که باید به شکل جدی مدنظر قرار گیرد. در میان محصولات رسانه ای موجود, سینمای هالیوود در ارایه بازنمایی های رسانه ای از جهان خارج, موقعیت منحصر به فرد و بی بدیلی دارد. این تحقیق به بررسی «گفتمانی در درون گفتمانی دیگر» می پردازد. به این صورت که تصویر ایران در چهارچوبی از صورت بندی کلی شرق (و در اندازه کوچک تر؛ اسلام) در جهان غرب و به ویژه امریکا مورد بررسی قرار می گیرد‍. برای رسیدن به این هدف, فراورده های سینمایی هالیوود به عنوان یک رسانه, و بخشی از رسانه های امریکایی در نظر گرفته می شود. به این ترتیب, تحقیق حاضر به تحلیل «رسانه ای در میان رسانه های جمعی» امریکا می پردازد. بررسی فیلم های سینمایی ساخته شده در هالیوود که به نحوی با ایران مرتبط بوده اند نشان می دهد در این فیلم ها ایران به مثابه «دیگری فرودست» غرب نشان داده شده و کلیت عمل رسانه ای هالیوود را می توان بخشی از «نژادپرستی نوین» دانست. برای نیل به این هدف, از تلفیق دیدگاه های سه سنت نظری مطالعات فرهنگی, مطالعات پسااستعماری و نظریه فیلم استفاده شده است. در این منظومه نظری, مفهوم بازنمایی در مرکز مباحث نظری قرار دارد و رویکردی مرکب از نظریات استوارت هال و میشل فوکو در مورد مفهوم بازنمایی ارایه می شود. سپس دیدگاه ادوارد سعید در مطالعات پسااستعماری به عنوان مصداقی از کاربرد نظریه بازنمایی ارایه می شود. در نهایت سومین سنت نظری با عنوان نظریه فیلم, سعی در به کارگیری مضامین بازنمایی و مطالعات پسااستعماری در حوزه مطالعات سینمایی خواهد داشت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

گیویان، عبداله، و سروی زرگر، محمد. (1388). بازنمایی ایران در سینمای هالیوود. تحقیقات فرهنگی ایران، 2(4 (پیاپی 8))، 147-177. SID. https://sid.ir/paper/136939/fa

Vancouver: کپی

گیویان عبداله، سروی زرگر محمد. بازنمایی ایران در سینمای هالیوود. تحقیقات فرهنگی ایران[Internet]. 1388؛2(4 (پیاپی 8)):147-177. Available from: https://sid.ir/paper/136939/fa

IEEE: کپی

عبداله گیویان، و محمد سروی زرگر، “بازنمایی ایران در سینمای هالیوود،” تحقیقات فرهنگی ایران، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 147–177، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136939/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا