مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,016
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تصویر عراقی ها در سینمای دفاع مقدس

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 107

چکیده

 با توجه به اهمیت و نقش دفاع مقدس و سینمای منتسب به آن در ارائه تصویر «خود» و «دیگری» و تأثیر آن در بازسازی هویت ملی, تحقیق حاضر درصدد شناخت تصویر ارائه شده از دشمن و تحول آن در سه دهه اخیر است. برای دستیابی به این هدف, به بررسی مفهوم و نظریه های بازنمایی از دیدگاه ریچارد دایر و استوارت هال پرداخته شده است. در ادامه, دیدگاه های صاحب نظران تئوری هویت به عنوان مکمل نظریات هال, مطرح می شود. برای گردآوری و تحلیل متون از الگوهای کیت سلبی, ران کادوری و رولان بارت به صورت ترکیبی استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این تحقیق, بیانگر این قضیه است که ابزارهای بازنمایی تصویر عراقی ها, به عنوان دیگری, طی سه دهه تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است: در دهه 60, بیشتر از رمزگان کلامی, در دهه 70 بیشتر از رمزگان اجتماعی و در دهه 80, بیشتر از رمزگان فنی بهره گرفته شده است. همچنین, در دهه اول تصویر عراقی ها متکی بر اثرات هجوم عراقی ها, به صورت تصویر ذهنی از انسان هایی با مشخصاتی چون «بی رحم», «خانه خراب», «بی شرف» و متجاوز ارائه می شود. در دهه دوم با تصویر انسان های کودن, چاق با سیبل های کلفت و صدای زمخت روبه رو می شویم و در سومین دهه, این تصویر متحول شده و با انسان های مسلمان و برادر که با زور وارد جنگ شده اند, روبه رو هستیم. با بررسی و تحلیل فیلم ها آنچه در مواجهه با دیگری در تمام متون دیده شده است «استعاره مرز» برای مواجهه با عراقی هاست. در تمام فیلم های انتخابی از سینمای دفاع مقدس, بین خودی و غیرخودی, بین ایرانی ها و عراقی ها مرزی متصور است. در دهه اول, مرز عینی و واقعی است, در دهه دوم در حالتی گذار, با مرزهای شیشه ای و لرزان بین خودی و غیرخودی روبه رو هستیم و در نهایت در دوره سوم, مرزها کاملا نمادین می شوند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

گیویان، عبداله، و توکلی، زهره. (1390). تصویر عراقی ها در سینمای دفاع مقدس. تحقیقات فرهنگی ایران، 4(2 (پیاپی 14))، 87-107. SID. https://sid.ir/paper/136993/fa

Vancouver: کپی

گیویان عبداله، توکلی زهره. تصویر عراقی ها در سینمای دفاع مقدس. تحقیقات فرهنگی ایران[Internet]. 1390؛4(2 (پیاپی 14)):87-107. Available from: https://sid.ir/paper/136993/fa

IEEE: کپی

عبداله گیویان، و زهره توکلی، “تصویر عراقی ها در سینمای دفاع مقدس،” تحقیقات فرهنگی ایران، vol. 4، no. 2 (پیاپی 14)، pp. 87–107، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136993/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button