مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله همایش

عنوان

مطالعه سیستماتیک اهمیت بررسی و تجسم تصویری در آموزش زیست شناسی سلولی و مولکولی در مقطع متوسطه دوم

صفحات

 صفحه شروع | صفحه پایان

چکیده

 هدف از پژوهش پیشرو مطالعه سیستماتیک اهمیت بررسی و تجسم تصویری در آموزش زیست شناسی سلولی و مولکولی در مقطع متوسطه دوم است. زیست شناسی مولکولی مطالعه ی زیست شناسی در سطح مولکولی و مولکول ها و نیز سلول ها است که ریزترین مواد زنجیره جانداران هستند. روش پژوهش کیفی و از نوع مروری می باشد. یافته ها نشان داد وقتی به دانش آموزان متون و تصاویر را می دهیم و از آنها می خواهیم تصاویر را نادیده بگیرند, کلمات بیشتری را از متن به ذهن می سپارند. اما اگر به تصاویر هم نگاه کنند, نتیجه کمتری می گیرند. در شرایطی که تصاویر به کلی حذف شوند, تحریک مغزی بیشتری ایجاد شده و دانش آموز با مجسم کردن معانی به شیوه خود بیشترین نتیجه را از آن خواهد گرفت. اطلاعات بصری باید به صورت ذهنی بر اساس دانش مفهومی موجود آنها پردازش شود. بنابراین برای ترویج سواد بصری دبیران زیست شناسی باید دانش آموزان را تشویق کنند تا در طول یک فرایند تجسم فعال شامل وظایفی مانند کار در گروه ها برای تفسیر فعال انیمیشن و نقد نقاط قوت و محدودیت های آن از نظر ذهنی درگیر شوند. یک سیستم کلامی اطلاعات متنی و کلامی را پردازش می کند و منجر به ساخت بازنمایی های ذهنی کلامی می شود در حالی که یک سیستم بصری اطلاعات تصویری مانند رنگ اندازه و الگو را پردازش می کند و منجر به ساخت بازنمایی های ذهنی تصویری می شود. پردازش دوگانه زمانی اتفاق می افتد که مغز یک مدل ذهنی را از ترکیبی از بازنمایی های ذهنی کلامی و تصویری می سازد. تعداد کمی از مؤسسات آموزشی به طور صریح به دانش آموزان مهارت تجسم را آموزش می دهند تا آنها را قادر سازند نمودارها را بخوانند, نمادها را رمزگشایی کنند, انیمیشن ها را معنا کنند و در عوض مانند سایر مهارت های شناختی مانند تفکر استدلال خلاقیت و فراشناخت اغلب فرض می شود که مهارت های تجسم به طور خودکار در طول دوره فعالیت های یادگیری به دست می آیند. نتیجه گیری ها نشان داد درک و یادگیری صورت فیزیکی و بصری داده ها و اطلاعات برای مغز ما به مراتب آسان تر از فهم شکل نوشتاری آن ها است. حدود 75 درصد از یادگیری انسان متعارف با حس بینایی, 13 درصد با حس شنوایی, 6درصد باحس لامسه, 3 درصد با حس بویایی و 3 درصد نیز از با حس چشایی به دست می آید. این امر اهمیت راهبردهای دیداری در فرایند مطالعه و یادگیری دانش آموزان را نشان می دهد. کتاب های درسی و آموزشی که فاقد عکس و تصویر باشند باعث دلزدگی می شوند و یادگیری چندان زیادی رابه وجود نمی آورد. آموزش به روش بصری و همچنین بهره گیری از تصاویر, از مهم ترین شیوه های یادگیری می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button