نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسنده: 

Roghani Araghi Golmaan

همایش: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2024
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Dyslexia is a lifelong learning disorder that affects reading, writing, and spelling, primarily due to difficulties with phonological processing. This literature review explores key interventions designed to support dyslexic learners, with a focus on structured literacy programs like Orton-Gillingham and Wilson Reading System, which provide systematic, explicit instruction in phonological awareness and reading fluency. Multisensory approaches, engaging sight, sound, and movement, further strengthen literacy skills by helping learners form stronger connections between sounds and letters. Additionally, technology-assisted tools such as text-to-speech and speech-to-text software, along with programs like Lexia, offer personalized, adaptive learning experiences, fostering greater independence and confidence. The review underscores the importance of early identification and ongoing support, as early intervention can significantly improve both academic performance and emotional wellbeing. However, long-term support is crucial to sustaining these gains throughout a learner’s education. Despite progress, gaps in current research remain, particularly in addressing the needs of adult dyslexic learners, developing culturally responsive interventions, and scaling individualized programs for wider application. In conclusion, this review highlights the need for early screening, effective interventions, and the integration of technology to improve educational outcomes for dyslexic learners. It calls for further research into scalable, culturally adaptive models and the long-term impact of interventions to ensure dyslexic learners receive the comprehensive support they need across diverse educational settings.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از پژوهش پیشرو مطالعه سیستماتیک اهمیت بررسی و تجسم تصویری در آموزش زیست شناسی سلولی و مولکولی در مقطع متوسطه دوم است. زیست شناسی مولکولی مطالعه ی زیست شناسی در سطح مولکولی و مولکول ها و نیز سلول ها است که ریزترین مواد زنجیره جانداران هستند. روش پژوهش کیفی و از نوع مروری می باشد. یافته ها نشان داد وقتی به دانش آموزان متون و تصاویر را می دهیم و از آنها می خواهیم تصاویر را نادیده بگیرند، کلمات بیشتری را از متن به ذهن می سپارند. اما اگر به تصاویر هم نگاه کنند، نتیجه کمتری می گیرند. در شرایطی که تصاویر به کلی حذف شوند، تحریک مغزی بیشتری ایجاد شده و دانش آموز با مجسم کردن معانی به شیوه خود بیشترین نتیجه را از آن خواهد گرفت. اطلاعات بصری باید به صورت ذهنی بر اساس دانش مفهومی موجود آنها پردازش شود. بنابراین برای ترویج سواد بصری دبیران زیست شناسی باید دانش آموزان را تشویق کنند تا در طول یک فرایند تجسم فعال شامل وظایفی مانند کار در گروه ها برای تفسیر فعال انیمیشن و نقد نقاط قوت و محدودیت های آن از نظر ذهنی درگیر شوند. یک سیستم کلامی اطلاعات متنی و کلامی را پردازش می کند و منجر به ساخت بازنمایی های ذهنی کلامی می شود در حالی که یک سیستم بصری اطلاعات تصویری مانند رنگ اندازه و الگو را پردازش می کند و منجر به ساخت بازنمایی های ذهنی تصویری می شود. پردازش دوگانه زمانی اتفاق می افتد که مغز یک مدل ذهنی را از ترکیبی از بازنمایی های ذهنی کلامی و تصویری می سازد. تعداد کمی از مؤسسات آموزشی به طور صریح به دانش آموزان مهارت تجسم را آموزش می دهند تا آنها را قادر سازند نمودارها را بخوانند، نمادها را رمزگشایی کنند، انیمیشن ها را معنا کنند و در عوض مانند سایر مهارت های شناختی مانند تفکر استدلال خلاقیت و فراشناخت اغلب فرض می شود که مهارت های تجسم به طور خودکار در طول دوره فعالیت های یادگیری به دست می آیند. نتیجه گیری ها نشان داد درک و یادگیری صورت فیزیکی و بصری داده ها و اطلاعات برای مغز ما به مراتب آسان تر از فهم شکل نوشتاری آن ها است. حدود 75 درصد از یادگیری انسان متعارف با حس بینایی، 13 درصد با حس شنوایی، 6درصد باحس لامسه، 3 درصد با حس بویایی و 3 درصد نیز از با حس چشایی به دست می آید. این امر اهمیت راهبردهای دیداری در فرایند مطالعه و یادگیری دانش آموزان را نشان می دهد. کتاب های درسی و آموزشی که فاقد عکس و تصویر باشند باعث دلزدگی می شوند و یادگیری چندان زیادی رابه وجود نمی آورد. آموزش به روش بصری و همچنین بهره گیری از تصاویر، از مهم ترین شیوه های یادگیری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی سبک رهبری تحول آفرین و عناصر آن انجام گرفت. و در صدد آن بود تا ویژگی های مثبت و اثر گذار آن رامعرفی کند. روش این پژوهش، کیفی و از نوع کتابخانه ای بوده و با استناد به منابع علمی از مراجع سیلیویکا، SID، پرتال جامع علوم انسانی، و نومگز تهیه شده است. برای بررسی سبک رهبری تحول آفرین داده های علمی متربط جمع آوری و گزینش شده، و این سبک رهبری معرفی، عناصر و مؤلفه های آن معرفی و با سازمان دهی نتایج پژوهش های داخل کشور، نتایج مثبت این سبک از رهبری بر سازمان ها، عناصر و افراد سازمانی نیز معرفی شد. یافته های این پژوهش حاکی از ان بود، که با توجه به دستاورد های این سبک، رهبری تحول آفرین به عنوان یک الگوی اثر گذار و موفق به مدیران ارشد و رهبران سازمان های خصوصی و دولتی داخل کشور معرفی و جهت ایجاد تحول و حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب، پیشنهاداتی ارائه شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

نصیری محمدحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مقاله تحت عنوان "محیط گرایی در فلسفه آموزشی جان لاک " تدوین گشت. جان لاک، فیلسوف انگلیسی قرن هفدهم، با ارائه نظریات نوآورانه اش در زمینه شناخت شناسی و روانشناسی و سیاست، تأثیر عمیقی بر شکل گیری فلسفه های آموزشی بعد از خود گذاشت. یکی از مفاهیم کلیدی در اندیشه لاک، "محیط گرایی" است که به نقش محیط و تجربه در شکل گیری شناخت و شخصیت فرد تأکید دارد. شاخص های مورد بررسی در این مقاله شامل تأثیر محیط بر یادگیری، نقش تجربیات فردی و اجتماعی در شکل گیری شخصیت و شناخت، و ارتباط بین آموزش و محیط زندگی است. در این مقاله از روش کتابخانه ای استفاده شده است. یافته های این مقاله با توجه به تحلیل محتوا و مرور متون مرتبط با نظریات لاک در زمینه فلسفه آموزشی و روانشناسی یادگیری به این امر اشاره دارد که لاک توانسته با طرح نظریه محیط گرایی به طور قابل توجهی بر رویکردهای آموزشی معاصر تأثیر بگذارد. استنباط این تحقیق این است که با توجه به تأثیر عمیق محیط بر فرآیند یادگیری، نظام های آموزشی باید به طراحی و بهبود محیط های یادگیری توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانند به شکل مؤثرتری به نیازهای دانش آموزان پاسخ دهند. این نتایج می تواند راهگشای توسعه رویکردهای نوین آموزشی باشد که بر اساس اصول محیط گرایی شکل گرفته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

میر کوثر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ادبیات کودک به عنوان یکی از ابزارهای مؤثر در تعلیم و تربیت، نقش بسزایی در پرورش همه جانبه کودکان دارد. این ادبیات نه تنها برای سرگرمی، بلکه به عنوان یک وسیله آموزشی و تربیتی مهم، می تواند تأثیرات عمیقی بر رشد عاطفی، اجتماعی، زبانی و فکری کودکان بگذارد. از طریق داستان ها، شعرها و افسانه ها، کودکان با دنیایی از تخیل و واقعیت آشنا می شوند که در آن می توانند احساسات، ترس ها و آرزوهای خود را بیان کنند. ادبیات کودک به رشد عاطفی کودکان کمک کرده و مهارت های اجتماعی آنها را تقویت می کند، به طوری که با شخصیت های داستان ها همذات پنداری می کنند و از طریق آنها با مفاهیمی چون دوستی، همدلی، عدالت و اخلاق آشنا می شوند. این تعاملات ادبی، به کودک اجازه می دهد تا به طور غیرمستقیم، مسائل پیچیده ای مانند تفاوت های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی را درک کند و به پذیرش تفاوت ها برسد. علاوه بر این، ادبیات کودک نقش مهمی در تقویت مهارت های زبانی دارد. کودکان با شنیدن و خواندن داستان ها، دایره واژگان خود را گسترش می دهند و مهارت های خواندن و نوشتن آنها تقویت می شود. همچنین، داستان های کودکانه می توانند به عنوان وسیله ای برای آموزش غیرمستقیم مفاهیم زبانی و دستوری عمل کنند. خلاقیت و تخیل، از دیگر جنبه های مهمی است که از طریق ادبیات کودک پرورش می یابد. داستان ها و افسانه ها، کودکان را به دنیای جدیدی از تخیل می برند و به آنها فرصت می دهند تا از زوایای مختلف به مسائل نگاه کنند و نوآوری را تجربه کنند. از سوی دیگر، ادبیات کودک در تربیت اخلاقی نیز نقش مهمی دارد؛ از طریق داستان های اخلاقی و آموزنده، کودکان با ارزش های انسانی آشنا می شوند و درک بهتری از مفاهیمی چون صداقت، احترام و مسئولیت پذیری پیدا می کنند. همچنین، ادبیات کودک می تواند به پرورش تفکر انتقادی در کودکان کمک کند، چرا که داستان ها کودکان را تشویق به پرسشگری و تحلیل می کنند. در نهایت، ادبیات کودک به عنوان یک ابزار تربیتی، می تواند بستری مناسب برای رشد همه جانبه کودکان فراهم کند و آنها را برای مواجهه با چالش های آینده آماده سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بهزیستی ذهنی و کیفیت روابط بین فردی با سازگاری هیجانی در بین دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه اول منطقه 11 شهر تهران، هدف کاربردی و روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری در پژوهش دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه اول منطقه 11 شهر تهران در سال 1403 و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 374 نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس و به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از پرسشنامه های سازگاری هیجانی رابیو و همکاران (2007)، بهزیستی ذهنی مولوی و همکاران (1389) و کیفیت روابط بین فردی و همکاران (1991) استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ مورد تأئید قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که بین بهزیستی ذهنی (r=371) و کیفیت روابط بین فردی (r=600) با سازگاری هیجان رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین نتایج رگرسیونی متغیرهای بهزیستی ذهنی (R-0/181) و کیفیت روابط بین فردی (R-0/291)، توانایی پیش بینی سازگاری هیجانی دانش آموزان را دارد و در نهایت به مقدار ضریب تعیین 39 درصد واریانس سازگاری هیجانی دانش آموزان قابل تبیین است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نقش آموزش و پرورش در تولید نسل جدید که بتواند مشکلات واقعی را درجامعه ما حل کند غیر قابل انکار است. امروزه تعداد بسیاری از مردم عمدتاً از تحصیلات ابتدایی خود راضی نیستند و تلاش می کنند تا علم و دانش خود را در زمینه های مختلف علمی بیشتر یا تقویت کنند آنها زمان زیادی را قربانی می کنند و پول و حتی گاهی اوقات سلامتی خود را برای بالا بردن سطح تحصیلی بیشتر به خطر می اندازند زیرا آنها متوجه می شوند که تحصیلات آنها گذرنامه برای آینده و فردا بهتر است. مدرسه نیز می تواند نقشی در حمایت از رشد جوانان به سمت احساس مثبت و هویت قومی ایجاد کند. همچنین اطلاعات غلط در فضا های مجازی باعث فریب خوردن دانش آموزان نسل جدید یا نسل Z شده و آن ها را وادار به هنجار شکنی و رعایت نکردن قوانین و مقرارت کشور می کند که آموزش و پرورش با ایجاد برنامه های درسی جدید و آموزش های صححیح و بروز خود آموزش های لازم را برای دانش آموزان و نسل جوان فراهم می کند تا فریب فضا های مجای را نخورند و بتوانند هویت ملی کشور خود را حفظ کنند و همچنین همسالان و دیگران را آگاه کنند. دولت نیز باید در این زمینه به آموزش و پرورش کمک و آموزش نسل جدید نگاه ویژه داشته باشد تا با وجود فضا و دنیا مجازی دانش آموزان و نسل جوان امروزی را به صورت صحیح راهنمایی کند و از خطرات آگاه کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مقاله به بررسی نقش روانشناسی در ایجاد عادات مثبت، از تئوری تا عمل، و تأثیر آن بر رفتار و یادگیری افراد می پردازد. عادات مثبت به عنوان رفتارهای خودکار و تکراری، می توانند به بهبود کیفیت زندگی، افزایش بهره وری و تقویت سلامت روان کمک کنند. تئوری های روانشناسی، از جمله تئوری یادگیری اجتماعی بندورا و نظریه تغییر رفتار پروچاسکا و دی کلمنت، مبانی علمی محکمی برای درک فرآیندهای شکل گیری عادات مثبت فراهم می کنند. این تئوری ها نشان می دهند که افراد می توانند از طریق مشاهده و تقلید رفتارهای مثبت در محیط اجتماعی و همچنین با پیروی از مراحل مشخص تغییر رفتار، عادات سالم را در خود شکل دهند. علاوه بر این، خودآگاهی و هدف گذاری به عنوان ابزارهای کلیدی در ایجاد عادات مثبت شناخته می شوند. خودآگاهی به افراد کمک می کند تا رفتارهای منفی خود را شناسایی و تغییر دهند، در حالی که هدف گذاری به آن ها امکان می دهد تا مسیر مشخصی برای دستیابی به عادات مثبت تعیین کنند. همچنین، تأثیر تقویت مثبت و یادگیری از تجربیات در شکل گیری عادات سالم بسیار حائز اهمیت است. عوامل اجتماعی و فرهنگی نیز در این فرآیند نقش بسزایی دارند و محیط های حمایتی می توانند به ایجاد عادات مثبت کمک کنند. در نهایت، مداخلات روانشناختی، از جمله برنامه های آموزشی و درمان، می توانند به افراد در تغییر رفتارهای منفی و شکل دهی به عادات مثبت یاری رسانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در سال های اخیر، استفاده از روش های تدریس تعاملی و بازی های آموزشی به عنوان رویکردهای نوین در آموزش ریاضی مورد توجه بسیاری از معلمان و محققان قرار گرفته است. این مطالعه به بررسی تأثیر روش های تدریس تعاملی و بازی های آموزشی بر یادگیری مفاهیم ریاضی می پردازد و به مقایسه این روش ها با شیوه های سنتی تدریس می پردازد. یافته های تحقیق نشان می دهد که استفاده از روش های تعاملی و بازی های آموزشی به طور چشمگیری باعث افزایش انگیزه و علاقه دانش آموزان به یادگیری مفاهیم ریاضی شده و سطح درک و فهم آن ها از موضوعات درسی را بهبود می بخشد. همچنین، این رویکردها باعث تقویت مهارت های حل مسئله، تفکر منطقی و توانایی های تحلیلی در دانش آموزان می شود. روش های تدریس تعاملی با ایجاد فضای مشارکتی و ارتباط نزدیک بین معلم و دانش آموز، باعث بهبود درک مفاهیم پیچیده ریاضی می شوند، در حالی که بازی های آموزشی با ارائه مفاهیم به صورت سرگرم کننده و عملی، یادگیری را به تجربه ای جذاب و مفید تبدیل می کنند. با این حال، برخی چالش ها مانند نیاز به آموزش معلمان در استفاده مؤثر از این روش ها، تهیه و توسعه بازی های آموزشی مناسب و همچنین مشکلات زیرساختی در برخی مناطق آموزشی وجود دارد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ادغام روش های تدریس تعاملی و بازی های آموزشی در سیستم های آموزشی می تواند به بهبود کیفیت یادگیری ریاضی و افزایش مشارکت دانش آموزان منجر شود. در نهایت، پیشنهاد می شود که مدارس و معلمان با برنامه ریزی دقیق و آموزش های مناسب، این روش های نوین را به عنوان ابزاری مؤثر در تدریس ریاضی به کار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی عنصر تربیت اخلاقی، به عنوان ساحت محوری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع کیفی-تحلیلی بوده و با استناد به منابع علمی سندتحول بنیادین آموزش وپرورش، پایگاه های SID، سیلیویکا، نورمگز، علم نت، تهیه و تنظیم شد. در این پژوهش ابتدا مفهوم تربیت اخلاقی، اهمیت و ضرورت آن بررسی شد و سپس مسئله کاستی ها و عدم کفایت برنامه های تربیت اخلاقی از جانب نظام های آموزش رسمی سرتاسر جهان و ایران مطرح گردید. همچنین به برسی جایگاه تربیت اخلاقی در چند نظام آموزش رسمی موفق در دنیا پرداخته شد. در ادامه مبانی قانونی و نگاه اسناد بالا دستی به تربیت اخلاقی در نظام جمهوری اسلامی ایران، به عنوان وظیفه ای خطیر بر دوش آموزش و پرورش مطرح گردید. و درنهایت موضوع مورد نظر در سند تحول بنیادین، به عنوان الگو و راهنمای مهم آموزش وپرورش، جستجو شد و یافته ی این پژوهش روشن سازی رویکرد سند تحول به موضوع تربیت اخلاقی بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

اردستانی محیا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

موسیقی به عنوان یک ابزار قدرتمند در تربیت و ترغیب کودکان به داشتن یادگیری های موثر و تجربه های مثبت شناخته می شود. در این مقاله، تاثیر استفاده از موسیقی و صدا در تدریس دوره ابتدایی و نقش موسیقی درمانی بر کاهش اضطراب کودکان بررسی شده است. نتایج پژوهش ها نشان داده اند که استفاده از موسیقی و صدا در فضای آموزشی می تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد تحصیلی و رشد شناختی کودکان داشته باشد. همچنین، به دلیل اثرات مثبتی که موسیقی دارد، نقش موسیقی درمانی در کاهش اضطراب کودکان و ایجاد حالت روانی مثبت برای آنان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این روش ها می توانند بهبودی چشمگیری در مواردی مانند تمرکز، حافظه، تنظیم هیجانی و کاهش اضطراب کودکان ایجاد کنند. از این رو، پیشنهاد می شود که استفاده از موسیقی و صدا به عنوان یک روش موثر در تدریس و درمان کودکان، به اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند بهبود کیفیت زندگی کودکان را تسهیل کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

درعلی بنی حنانه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مقاله به شیوه مروری به بررسی نقش بازی در یادگیری دانش آموزان می پردازد. بازی ها می توانند یادگیری را جذاب تر کنند و به دانش آموزان کمک کنند تا مفاهیم درسی را بهتر بفهمند. همچنین بازی ها می توانند مهارت های اجتماعی و همکاری را تقویت کرده و انگیزه و تمرکز دانش آموزان را افزایش دهند. در این مقاله انواع مختلف بازی ها و تاثیرات مثبت آنها در فرایند یادگیری مورد بررسی قرار گرفته و به مفهوم بازی در آموزش نیز اشاره شده است. هدف این مقاله این است که نشان دهد چگونه بازی میتواند به عنوان یک ابزار موثر در یادگیری دانش آموزان به کار گرفته شود. در پایان این پژوهش مشخص شد بازی ها نقش به سزایی در یادگیری دانش آموزان دارند و اینکه به شیوه های مختلف می توان در بحث آموزش از آنها استفاده کرد. بازی به عنوان یکی از ابزار های آموزشی مهم برای معلمان محسوب میشود. لازم به ذکر است که در نظریه هایی از جمله نظریه پردازش اطلاعات بیان شده که بازی سبب تقویت یادگیری می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
نویسنده: 

دریس حنانه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مدیریت یکی از مهم ترین مسائل حال حاضر است که تاثیر مستقیمی در یادگیری دانش آموزان دارد. مدیریت در زمان ها ی گوناگون وجود داشته و از بین نرفته است، تنها از شکلی به شکل دیگر تغییر کرده است. پژوهش مورد نظر از نوع کیفی و روایت پژوهی است؛ جهت جمع آوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختار یافته و منابع علمی بهره گرفته وبرای تجزیه داده ها از روش کد گذاری استفاده شده است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که ساکت بودن دانش آموزان سر کلاس نشانه مدیریت صحیح معلم نمی باشد؛ آموزگار می تواند از روش های فعال تدریس و فنون نوین مدیریت در جهت اعمال خواسته های خود استفاده کند و به یک تدریس ایده آل که بیش ترین یادگیری را به همراه داشته باشد دست یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

عملکرد تحصیلی دانش آموزان به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های موفقیت در نظام آموزشی، تحت تأثیر عوامل مختلف روانی و اجتماعی قرار دارد. این عوامل نقش بسزایی در شکل گیری انگیزه، اعتماد به نفس، توانمندی های شناختی و رفتاری دانش آموزان ایفا می کنند و می توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی آن ها تأثیر بگذارند. از جمله عوامل روانی مؤثر می توان به ویژگی های شخصیتی، سطح اعتماد به نفس، اضطراب، استرس و تاب آوری اشاره کرد. دانش آموزانی که از سلامت روانی برخوردارند و از انگیزه درونی برای یادگیری برخوردارند، معمولاً در فرآیند تحصیلی موفق تر هستند. در مقابل، اضطراب، افسردگی و فشارهای روانی می توانند باعث کاهش انگیزه و افت عملکرد تحصیلی شوند. در حوزه عوامل اجتماعی، نقش خانواده، معلمان، همسالان و محیط مدرسه بسیار برجسته است. حمایت والدین، سبک های تربیتی، وضعیت اقتصادی و ارتباطات مثبت در محیط خانواده، نقش مهمی در ایجاد انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایفا می کند. همچنین، تعاملات مثبت معلمان با دانش آموزان، روش های تدریس مؤثر و ایجاد محیطی حمایت گرانه در مدرسه می تواند انگیزه و اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت کند. از سوی دیگر، فشار همسالان، انتظارات فرهنگی و اجتماعی، و تأثیر شبکه های اجتماعی نیز می تواند به صورت مثبت یا منفی بر عملکرد تحصیلی تأثیرگذار باشد. بنابراین، برای بهبود و ارتقای عملکرد تحصیلی دانش آموزان، ضروری است که به عوامل روانی و اجتماعی توجه ویژه ای شود و با ارائه راهکارهایی مناسب، محیطی فراهم شود که در آن دانش آموزان بتوانند با انگیزه، اعتماد به نفس و اشتیاق بیشتری به یادگیری بپردازند و به حداکثر توانمندی های تحصیلی خود دست یابند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0