مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,104
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

764
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه «انسان شناسی» در نظام اخلاقی کانت

صفحات

 صفحه شروع 219 | صفحه پایان 241

چکیده

 تاسیس یک نظام اخلاقی کارآمد, منوط به شناخت دقیق و همه جانبه ی سرشت انسان, به عنوان موضوع اخلاق, است؛ اینکه ما چه تلقی از انسان و طبیعتش داریم, او را موجودی ذاتا اخلاقی یا ذاتا بد و شرور می دانیم, یا تلقی مان از انسان, موجودی متعلق به دو جهان محسوس و معقول است که در هر ساحتی جنبه ای از سرشتش ظهور پیدا می کند, پیش شرط لازم برای پی ریزی یک نظام اخلاقی است.در تلقی کانت, انسان یک موجود تک ساحتی نیست؛ بلکه شهروند دو جهان است: جهان محسوس و جهان معقول. انسان بر اساس طبیعت معقولش, خوب و بر اساس طبیعت محسوسش بد است. بر همین اساس, در بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق بر این نکته تاکید می کند که: «...از آنجایی که جهان فهم واجد مبنای جهان حس و درنتیجه واجد مبنای قوانین آن است؛ من باید قوانین جهان عقل را به عنوان امر مطلق و افعالی را که مطابق با آن قوانین است به عنوان وظیفه تلقی کنم.»لزوم توقف اخلاق بر انسان شناسی, که از نظر کانت از حیث روش یک علم تجربی به حساب می آید, از یک سو و امکان تاسیس فلسفه ی اخلاق نابی که به کلی فارغ از هر چیز تجربی باشد از سوی دیگر, سبب شده که برخی از مفسرین در امکان اینکه کانت واقعا توانسته باشد یک چنین فلسفه ی اخلاقی تاسیس کند, تردید کنند. لذا در این مقاله قصد داریم به بررسی نسبتانسان شناسی با اخلاق در نظام فلسفی کانت بپردازیم تا هم ماهیت ناب بودن فلسفه ی اخلاقش و هم نحوه ی توقف آن بر انسان شناسی را آشکار کنیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسنی، اعظم، و شاقول، یوسف. (1395). جایگاه «انسان شناسی» در نظام اخلاقی کانت. پژوهشهای فلسفی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز)، 10(18 )، 219-241. SID. https://sid.ir/paper/140952/fa

    Vancouver: کپی

    محسنی اعظم، شاقول یوسف. جایگاه «انسان شناسی» در نظام اخلاقی کانت. پژوهشهای فلسفی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1395؛10(18 ):219-241. Available from: https://sid.ir/paper/140952/fa

    IEEE: کپی

    اعظم محسنی، و یوسف شاقول، “جایگاه «انسان شناسی» در نظام اخلاقی کانت،” پژوهشهای فلسفی (نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز)، vol. 10، no. 18 ، pp. 219–241، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/140952/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button