مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,792
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,532
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی عناصر ساختاری در معراج نامه احمدموسی و معراج نامه میرحیدر

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 38

چکیده

 داستان معراج رسول اکرم (ص) رایج ترین مضمون دینی در حوزه نگارگری اسلامی ایران می باشد که همواره بستری مناسب برای خلاقیت و نوآوری نقاشان فراهم نموده است. اوراق باقی مانده از معراج نامه احمدموسی متعلق به دوره ایلخانی و نسخه دست نویس معراج نامه میرحیدر که در دوره تیموری به تصویر درآمد, دو مجموعه بی نظیر در حوزه هنرهای تصویری دینی محسوب می شوند که هر یک ضمن بهره مندی از اسلوب های نگارگری زمانه خود, نگاه ویژه ای به موضوع مذکور داشته اند. پژوهش اخیر بررسی و مقایسه تطبیقی عناصر ساختاری آن ها, نوع نگرش, عملکرد و چگونگی تصمیمات نقاشانه هنرمندان در ارایه مضامین دینی در دو دوره مذکور را در قالب دو هدف کلی به نمایش می گذارد.1- عناصر ساختاری هویت ساز در نگاره های دو معراج نامه مذکور چه بوده و از چه ویژگی هایی برخوردار است.2- این عناصر ساختاری در ترکیب بندی نگاره های معراج نامه احمدموسی چه شباهت ها و تفاوت هایی با عناصر مشابه در معراج نامه میرحیدر دارد.به عنوان مثال در نگاره های معراج نامه احمدموسی, پیکر پیامبر بدون بهره مندی از عناصر نمادین و مذهبی, اما برخوردار از پویایی و تحرک مضاعف دیده می شود, نقاش در اینجا سعی در ارایه نوعی فضاسازی ذهنی متشکل از عناصر واقعی داردکه یک واقعه دینی - تاریخی را نیز شرح می دهد. نوع چینش افراد, رابطه آن ها با عناصر معماری و استفاده از پرسپکتیو طبیعی, در کنار بهره مندی از الگوهای رایج مغولی ,آثار این مجموعه را از فضاهای شاعرانه, غیر واقعی و انتزاعی نگاره های معراج نامه میرحیدر که تسلط رنگ به جای خط در آن ها مشهود است, متمایز می سازد. در این میان ورود عناصر چینی در هر دو دوره نیز توانست تاثیرات متفاوتی را در عناصر ساختاری آثار به وجود آورد که بدان نیز پرداخته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تهرانی، رضا. (1389). بررسی تطبیقی عناصر ساختاری در معراج نامه احمدموسی و معراج نامه میرحیدر. نگره، 5(14)، 23-38. SID. https://sid.ir/paper/142865/fa

    Vancouver: کپی

    تهرانی رضا. بررسی تطبیقی عناصر ساختاری در معراج نامه احمدموسی و معراج نامه میرحیدر. نگره[Internet]. 1389؛5(14):23-38. Available from: https://sid.ir/paper/142865/fa

    IEEE: کپی

    رضا تهرانی، “بررسی تطبیقی عناصر ساختاری در معراج نامه احمدموسی و معراج نامه میرحیدر،” نگره، vol. 5، no. 14، pp. 23–38، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/142865/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button