مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

12
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین عوامل موثر بر پیروزی نامزدها در پیکارهای انتخاباتی و ارائه الگوی بهینه

صفحات

 صفحه شروع 197 | صفحه پایان 218

چکیده

 1نامزدهای انتخاباتی اصلی­ترین بازیگر انتخابات به شمار می­روند که در واقع کانون کارزار انتخاباتی به شمار می­روند, حال پرسش این است که عواملی که باعث پیروزی یک نامزد انتخاباتی می شود چیست؟ عوامل گوناگونی در این زمینه موثر هستند که بر بنیاد نظریات رفتار  انتخاباتی و رویکردهای نظری مشارکت سیاسی تبیین شده­اند. نظریات جامعه­شناختی و روانشناسی اجتماعی و اقتصاد سیاسی اصالت را در شاخص­ها و مولفه­ها اجتماعی, روانی و عقلی در قالب تاکید بر خرده­فرهنگ­ها و کلان­فرهنگ­های اجتماعی (ویژگی­های جمعیتی و عضویت در نهادها و گروه ها), و فرد وفادار به هویت حزبی و کنش عقلی و مطالبه­محور می­دانند. در همین زمینه رهیافت­های نظری نخبه گرایی, ارتباطات سیاسی و جغرافیای انتخابات, اصالت را به نخبگان سیاسی و اجابت دستور, رسانه و مراودات بین جمعیت رای دهنده در فضای جغرافیایی با مقیاس های متنوع (ایالت, استان, شهرستان, بخش, همسایگی, محل و منطقه؛ تفاوت های فضایی) در قالب تاکید بر نیرو های سیاسی کنشگر, ابزارهای ارتباطی فضاساز و پوشنده تمامی جمعیت (رای­دهنده) فضای جغرافیایی می­دانند. بنابراین می­توان گفت عامل­ها, متنوع و ناهم­وزن هستند به ‎طوری‎که هر یک از این عوامل و راهبردها سازوکارها و موقعیت عملکردی خاص خود را دارند اما در بین این عوامل و استراتژی­ها, پنج راهبرد (عامل) به همراه محورهای آنها یعنی شخصیت فردی و اجتماعی نامزدها, احزاب سیاسی, پول و منابع مالی, رسانه و نگرش جغرافیایی و متفاوت پنداشتن اهمیت فضاها و مکان های رای­خیز, بیشترین و قوی ترین نقش و جایگاه را در پیروزی نامزد انتخاباتی بر عهده دارند و بازیگران در درجه نخست باید این پنج فاکتور فضاساز را در پیکارهای انتخاباتی برای خود فراهم نمایند. داده­کاوی سرشتی تبینی و پیمایشی دارد چراکه مقاله از جنس نظری و تجویزی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button