مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

10
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای بر همدلی درکودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 58

چکیده

 1مقدمه: اختلال نقص توجه/بیش فعالی شایع ­ترین نوع اختلال عصب تحولی در کودکان است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله ذهن­ آگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای بر شناخت اجتماعی (مولفه همدلی) در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد. روش­ کار: مطالعه حاضر در قالب یک طرح آزمایشی چند گروهی با پیش­ آزمون و پس­ آزمون به همراه گروه کنترل و پیگیری انجام شد. جامعه این مطالعه شامل دانش­ آموزان دارای نقص توجه/بیش فعالی ارجاعی به مراکز توان­بخشی شهر تهران در بهار و تابستان 1400 بودند که از بین آنها 45 نفر با تشخیص اولیه اختلال نقص توجه/بیش فعالی با روش نمونه گیری در دسترس (همتاسازی سن و جنس) انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده در سه گروه 15 نفری ذهن­ آگاهی, تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای و کنترل غیرفعال قرار گرفتند. در این پژوهش 15 جلسه آموزش به گروه مداخله ذهن­ آگاهی ارائه شد. در گروه مداخله تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای 12 جلسه با شدت جریان 1 میلی­ آمپر و با مدت زمان10 دقیقه برای دانش­ آموزان استفاده شد. برای سنجش همدلی از پرسشنامه Auyeung و همکاران (2009) استفاده شد و یافته ­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته از طریق نرم ­افزار SPSS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.    یافته ­ها: نتایج حاکی از تاثیر معنادار هر دو مداخله بر همدلی بود (0/001 >P). باتوجه به یافته­ های به دست آمده هر چند مداخله ذهن ­آگاهی باعث بهبود سطح همدلی شد؛ ولی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای بر همدلی بیشتر بود. نتیجه­ گیری: با توجه به یافته های به دست آمده در مطالعه حاضر, این مداخلات جهت بهبود سطح همدلی دانش ­آموزان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی می تواند مورد استفاده پژوهشگران و درمانگران قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button