مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

11
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی شایستگی های شناختی مدیران مدارس ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 143

چکیده

 1مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگی­ های شناختی مدیران مدارس دوره ابتدائی انجام شد. روش ­کار: در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش نظریه­ برخاسته از داده ­ها استفاده شد. میدان پژوهش شامل اساتید دانشگاهی متخصص در زمینه آموزش و پرورش شناختی بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به کار بودند که به صورت هدفمند و بر اساس اصل اشباع­ نظری با 25 نفر مصاحبه شد. جهت گردآوری داده­ ها از مصاحبه نیمه­ ساختارمند استفاده شد. صحت مصاحبه­ ها با استفاده از ملاک قابل قبول بودن, انتقال­ پذیری و قابلیت اطمینان بررسی شد. اعتبارپذیری داده­ ها از طریق ضبط نوار با کیفیت و مستندسازی, ثبت, نوشتن و تفسیر آنها, دست ­نویس کردن آن, کدگذاری کور و توافق میان کدگذاران متخصص در زمینه پژوهش­ های کیفی انجام شد. به منظور تحلیل داده­ های کیفی از روش تحلیل تفسیری Glazeri و فرآیند کدگذاری باز, انتخابی و نظری انجام شد. یافته ­ها: شایستگی­ های شناختی مدیران دوره ابتدائی در 10 مقوله و 37 مفهوم شناسایی شدند. کنش­ شناختی, بازنمایی ذهنی, خودآگاهی و توسعه فردی, سرمایه روان­­ شناختی, توانمندی­ های زبانی و زبان­ شناختی, عصب­ شناختی احساسات, شناخت اجتماعی, رهبری عصب­محور, آگاهی از علوم و اصول عصب­ شناختی, توانایی ادراکی و ذهنی مقوله­ های شایستگی­ را تشکیل دادند. نتیجه ­گیری: بیشتر مقوله­ های شناسایی ­شده با نتایج پژوهش­ های پیشین در مدیریت هم خوانی دارد و مدیران آموزشی برای بهبود عملکرد خود در فضای آموزشی جهان امروز, باید در راستای این شایستگی­ ها اقدامات لازم را اعمال نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button