مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

23
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر رضایت از زندگی، اضطراب آینده و استرس ادراک شده در دانش آموزان تیزهوش

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 47

چکیده

 1مقدمه: افزایش رضایت از زندگی, کاهش اضطراب و استرس در دانش­ آموزان تیزهوش از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور می­ توان روش­ های درمانی مختلفی را به کار برد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر رضایت از زندگی, اضطراب آینده و استرس ادراک شده در دانش­ آموزان تیزهوش بود. روش کار: این پژوهش نیمه­ آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و مرحله پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل یکی از دبیرستان­ های دخترانه استعدادهای درخشان فرزانگان متوسطه اول و متوسطه دوم در سال تحصیلی 1402-1401 در مازندران بود که تعداد آنها 187 نفر بود. تعداد 30 نفر بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. دانش­ آموزان, پرسشنامه رضایت از زندگی, اضطراب آینده و استرس ادراک شده را در سه نوبت پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه­ ای درمان شناختی رفتاری بر اساس پروتکل Mahasneh (2022) دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخله­ ای دریافت نکرد. داده­ ها با استفاده از روش تحلیل اندازه­ گیری مکرر و با نرم­ افزار SPSS-22 تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد درمان شناختی رفتاری در گروه آزمایش, باعث افزایش رضایت از زندگی در پس­آزمون و مرحله پیگیری نسبت به پیش­آزمون شده است (0/05>P). همچنین میانگین نمرات اضطراب آینده و استرس ادراک شده در پیش­آزمون به نسبت به پس­آزمون و مرحله پیگیری در گروه آزمایش, کاهش یافت (0/05>P). نتیجه گیری: درمان شناختی رفتاری در دانش آموزان تیزهوش, با افزایش رضایت از زندگی, کاهش اضطراب آینده و استرس ادراک شده همراه بود. نتایج این پژوهش می تواند به سازمان های آموزشی کمک کند تا از طریق گنجاندن مفاهیم مداخله شناختی رفتاری در کتب درسی دانش­آموزان تیز هوش منجر به بهبود سلامت روان شناختی آنان گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button