Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,291
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,187
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توسعه فرایند اکتساب و انتشار دانش ضمنی و مستندسازی تجارب به منظور آموزش و توانمندسازی سازمانی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 58

چکیده

 تجارب خبرگان از مهم ترین منابع کسب دانش و آموزش سازمانی است. تشریح دانش ضمنی سخت یا گاهی غیرممکن می شود. خبرگان افراد خیلی مشغول و باارزشی هستند و نباید جدایی از کار آنها برای فرایند کسب دانش, طولانی باشد. کسب دانش ضمنی فرایند پرهزینه و وقت گیری است. در سازمان های بزرگ, خبرگان در یک ساختمان یا یک شهر متمرکز نیستند و استفاده کنندگان دانش نیز ممکن است در حوزه جغرافیایی وسیعی گسترده باشند. تکنیک های کسب دانش به تنهایی نمی توانند کارایی داشته باشند. با در نظر گرفتن موارد مذکور برای افزایش بهره وری و اثربخشی پروژه اکتساب و انتشار دانش سازمان, تکنیک های قصه گویی و سناریوسازی برای کسب و انتشار دانش حاصل از تجارب خبرگان ترکیب شده و با تدوین الزامات لازم برای ایجاد مدلی مبتنی بر قصه گویی و سناریوسازی, به معرفی و اعتبارسنجی مدل پیشنهادی پرداخته شده است. درخصوص پارامترهای موثر و نیازمندی های سیستم های اکتساب تجربه, پژوهشی صورت نپذیرفته است. بنابراین, برای پیاده سازی مدل به بهترین نحو باید ابتدا این ویژگی ها فهرست و اولویت بندی شده تا با توجه به نیاز سازمان, بهترین پیاده سازی صورت پذیرد. هدف اصلی از این مقاله ارائه راهکار مناسب برای کسب و انتشار دانش ضمنی خبرگان سازمان است. افزایش کارایی تکنیک های کسب دانش, ایجاد نظام مقایسه مدل های کسب تجربه و افزایش مشارکت خبرگان و سایر عوامل دانشی در سازمان, از نتایج این تحقیق است. این مدل امکان اکتساب دانش ضمنی را به صورت ساخت یافته, میسر می کند. این تحقیق از نظر هدف, کاربردی و از نظر نوع استدلال قیاسی ـ استقرایی است. از دیدگاه نوع داده های مورد تحلیل, با توجه به روش استدلال, روش تحقیق کیفی استفاده شده است. تئوری زمینه ای جهت اکتشاف الزامات مدل و تگنیک دلفی برای اعتباربخشی آن استفاده شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اخوان، پیمان، و شهابی پور، علی. (1394). توسعه فرایند اکتساب و انتشار دانش ضمنی و مستندسازی تجارب به منظور آموزش و توانمندسازی سازمانی. رشد فناوری، 12(45)، 45-58. SID. https://sid.ir/paper/144833/fa

    Vancouver: کپی

    اخوان پیمان، شهابی پور علی. توسعه فرایند اکتساب و انتشار دانش ضمنی و مستندسازی تجارب به منظور آموزش و توانمندسازی سازمانی. رشد فناوری[Internet]. 1394؛12(45):45-58. Available from: https://sid.ir/paper/144833/fa

    IEEE: کپی

    پیمان اخوان، و علی شهابی پور، “توسعه فرایند اکتساب و انتشار دانش ضمنی و مستندسازی تجارب به منظور آموزش و توانمندسازی سازمانی،” رشد فناوری، vol. 12، no. 45، pp. 45–58، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144833/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا