مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,527
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

622
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکرهای مدیریت دانش و الگوهای شکاف های دانشی در عصر فناوری

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 48

چکیده

 در اقتصاد دانش - محور, قابلیت کسب دانش و توسعه, تسهیم و کاربرد آن در سازمان ها می تواند منجر به خلق مزیت رقابتی پایدار برای آنها شود. به نظر می رسد نخستین گام ورود به دنیای مدیریت دانش, بررسی رویکردهای موجود در رابطه با آن باشد. پس از آن بررسی شکاف های مدیریت دانش, لازم و ضروری به نظر می رسد, زیرا ناتوانی سازمان ها در شناسایی و برطرف کردن این شکاف ها پیش از پیاده سازی برنامه های مدیریت دانش, تاثیرات نامطلوبی بر مرحله پیاده سازی آن می گذارد. در این مقاله, ابتدا, شرح کوتاهی از مدیریت دانش و ضرورت پیاده سازی آن بر اساس مقایسه آمار و ارقام کشورهای پیشرو در مدیریت دانش و شاخص های اقتصادی آنها ارایه شده است. همچنین در راستای توجیه ضرورت مدیریت دانش, به مقایسه میزان سرمایه گذاری شرکتهای پیشروی جهانی در فعالیت های تحقیق و توسعه به عنوان شاخصی از مدیریت دانش با سودآوری و درآمد آنها پرداخته شده است. در بخش بعد, وضعیت رشد دانش در ایران از طریق ارایه رتبه ایران در رابطه با تولید علم در مقایسه با شانزده کشور دیگر ارایه شده است. در ادامه, پس از توضیح مختصری در رابطه با اقتصاد دانش - محور, کشورهایی با سطوح درآمدی بالا, از نظر رتبه اقتصاد دانش - محور با کشورهایی با سطح درآمد پایین و متوسط مقایسه شده اند. در بخش بعد, پیشینه مدیریت دانش و سپس رویکردهای مدیریت دانش شامل رویکردهای مکانیکی, سیستمی, مبتنی بر شایستگی های کلیدی و رفتاری - فرهنگی و در نهایت, دو الگوی شکاف های مدیریت دانش شامل الگوی لاوریچ و پیرس و الگوی شکاف های دانشی لین و همکارانش ارایه شده است. در بخش نتیجه گیری, اولویت اتخاذ رویکردهای سیستمی, فرهنگی / رفتاری و مبتنی بر شایستگی های کلیدی بر اتخاذ رویکرد سنتی مکانیکی و همچنین قابلیت کاربرد مدل مبتنی بر شرایط اجتماعی - اقتصادی و انگیزشی افراد در سطح کلان و مدل مبتنی برشش شکاف مدیریت دانش در سطح خرد عنوان شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمان سرشت، حسین، و سیماراصل، نسترن. (1388). رویکرهای مدیریت دانش و الگوهای شکاف های دانشی در عصر فناوری. رشد فناوری، 5(20)، 41-48. SID. https://sid.ir/paper/145083/fa

    Vancouver: کپی

    رحمان سرشت حسین، سیماراصل نسترن. رویکرهای مدیریت دانش و الگوهای شکاف های دانشی در عصر فناوری. رشد فناوری[Internet]. 1388؛5(20):41-48. Available from: https://sid.ir/paper/145083/fa

    IEEE: کپی

    حسین رحمان سرشت، و نسترن سیماراصل، “رویکرهای مدیریت دانش و الگوهای شکاف های دانشی در عصر فناوری،” رشد فناوری، vol. 5، no. 20، pp. 41–48، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/145083/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button