Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

562
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

578
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

صور تعالی خدا در فلسفه ابن سینا

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 23

چکیده

 آنچه در نگاه اولیه به آثار ابن­ سینا مشاهده می­ شود, تعالی وجودی است. ابن سینا خدا را تمام و فوق تمام می­ داند؛ به این معنا که خداوند همه کمالات را دارد و هر وجودی که در عالَم هست, از او افاضه شده است. پرسش اصلی جستار حاضر آن است که بر اساس فلسفه سینوی چه صوری از تعالی خدا را می توان ارائه داد؟ در این پژوهش صور متنوعی از تعالی خدا عرضه شده است؛ ازجمله: تعالی وجودی (با دو گونه ی آن: تعالی صرف, تعالی سنخی), تعالی شأنی, تعالی معرفتی, تعالی زبانی و تعالی منطقی؛ غالباً کثرت انگاری­ و تقابل با وحدت شخصی وجود را یکی از مشخصات جوهری فلسفه سینوی می­ دانند, اما استفاده ابن سینا از تمثیل آفتاب در تبیین نحوه وجود ممکنات و نیز به­ کارگیری تعبیر ظهور برای ماسوی الله, این امکان را فراهم می­ کند تا از استنباط تعالی شأنی خدا در حکمت سینوی سخن گفت. محدود بودنِ شناختِ آدمی به خواصّ و لوازم همه پدیده­ ها, حد و برهان نداشتن خدا و ارائه برهان عقلانی بر عدم توانایی شناخت ذات الهی, نشانه­ های تعالی معرفتی خداوند در حکمت سینوی است. لازمه تعالی معرفتی تعالی زبانی است؛ ازاین رو ابن­ سینا معتقد است که بیان هویت مطلق و ذات حقیقت او به هیچ زبان و تعبیری ممکن نیست. واجب الوجود با هیچ یک از امور, در معنای جنسى یا نوعى , شرکت ندارد و بدین سان نیازی ندارد که از آنها به معنای فصلى یا عرضى , جدا باشد, بلکه به خودی خود, جدا و متمایز است و به این معنا می­ توان تعالی منطقی را در فلسفه سینوی مطرح کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شایان فر، شهناز. (1398). صور تعالی خدا در فلسفه ابن سینا. حکمت سینوی (مشکوه النور)، 23(61 )، 5-23. SID. https://sid.ir/paper/145594/fa

    Vancouver: کپی

    شایان فر شهناز. صور تعالی خدا در فلسفه ابن سینا. حکمت سینوی (مشکوه النور)[Internet]. 1398؛23(61 ):5-23. Available from: https://sid.ir/paper/145594/fa

    IEEE: کپی

    شهناز شایان فر، “صور تعالی خدا در فلسفه ابن سینا،” حکمت سینوی (مشکوه النور)، vol. 23، no. 61 ، pp. 5–23، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/145594/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا