مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,075
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فلسفه عبادت انسان از منظر ابن سینا

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 22

چکیده

 میل و گرایش انسان به عبادت, ناشی از نیاز او به معشوق حقیقی و همراه با شوقی درونی است. از سوی دیگر در متون دینی بر تکلیف بودن اعمال عبادی تصریح شده است. مساله این است که بر اساس اندیشه ابن سینا در مورد فلسفه و حقیقت عبادت, چه رابطه ای میان شوق به عبادت و تکلیف بودن آن وجود دارد.بر اساس مبانی فلسفی ابن سینا حقیقت عبادت, ادراک و شناخت خداوند است؛ به گونه ای که تاملات فلسفی فی نفسه گونه ای عبادت به شمار می رود. ابن سینا در خصوص رابطه لذت و عبادت از نوعی مساوقت میان این دو سخن می گوید. او لذت را مانند ادراک, دارای مراتب چهارگانه حسی, تخیلی, وهمی و عقلی می داند که کامل ترین آن ادراک عقلی است و لذت عقلی بر لذت حسی رجحان دارد؛ زیرا متلذذ عقلی بر متلذذ حسی رجحان دارد. اوج ادراک عقلی, مرتبه ادراک و معرفت حق تعالی است و التذاذ در این مرتبه با طاعت و عبودیت حق تعالی و تفکر در اوصاف الهی حاصل می شود.از نظر ابن سینا عبادت ذو مراتب است؛ بدین نحو که پوسته و صورت عبادت تکلیف است و مغز و لب آن شوق و لذت عقلی است. برای کسانی که به لذات حسی و غیرعقلی اشتغال دارند و از لذات عقلی غافل هستند, تکلیف بودن عمل عبادی موجب مشقت است. در راهکاری که ابن سینا ارائه می دهد, تکلیف ساقط نیست و انسان با عمل به تکلیف عبادی از پوسته به مغز می رود و باید این لایه ها را رفت و تکرار کرد تا از لایه های سطحی عبادت به مغز و لب آن رسید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی پور، فاطمه. (1392). فلسفه عبادت انسان از منظر ابن سینا. حکمت سینوی (مشکوه النور)، 17(49)، 5-22. SID. https://sid.ir/paper/145642/fa

    Vancouver: کپی

    علی پور فاطمه. فلسفه عبادت انسان از منظر ابن سینا. حکمت سینوی (مشکوه النور)[Internet]. 1392؛17(49):5-22. Available from: https://sid.ir/paper/145642/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه علی پور، “فلسفه عبادت انسان از منظر ابن سینا،” حکمت سینوی (مشکوه النور)، vol. 17، no. 49، pp. 5–22، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/145642/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button