مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,593
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

672
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و تحلیل خلأهای موجود در پژوهش های انجام شده در زمینه آموزش قرآن

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 70

چکیده

 در کشور ما, به اقتضای جایگاه خاص دین اسلام در فرهنگ مردم ایران و جایگاه ویژه قرآن در اعتقادات دینی, باید آموزش قرآن مورد توجه خاص همگان باشد تا شرایط لازم برای تحقق اهداف این درس فراهم آید. از این رو, درس قرآن, در بین دروس مختلف دوره های تحصیلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شاید بر اساس همین اهمیت است که تحقیقات زیادی پیرامون برنامه های آموزش قرآن و وضعیت موجود آن ها در مدارس کشور انجام شده است. پژوهش حاضر, بنا دارد تا با مروری بر پژوهش های پیشین مرتبط با برنامه های آموزش قرآن در مقطع تحصیلی ابتدایی, خلأها و شکاف های موجود در این تحقیقات را شناسایی و تحلیل کند. به منظور تحقق این هدف, از روش مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است. بدین ترتیب, ابتدا مروری بر پژوهش های انجام شده در زمینه آموزش قرآن در مقطع تحصیلی ابتدایی صورت گرفت. پس از مرور اولیه این تحقیقات, حیطه های کار شده و حیطه های کار نشده (خلأ ها) آن ها در سه بعد اهداف آموزش قرآن, روش تحقیق و جامعه آماری این تحقیقات شناسایی و استخراج گردیدند. بر اساس یافته های این پژوهش, به نظر می رسد در تحقیقات انجام شده, بیشتر بر روخوانی و روان خوانی به عنوان اهداف برنامه های آموزش قرآن در مدارس ابتدایی تاکید شده, و اهدافی مانند درک معنا و سبک زندگی در این تحقیقات کمتر مدنظر قرار گرفته اند. بسیاری از تحقیقات پیشین با روش های کمی انجام شده و تعداد کمی از این تحقیقات با استفاده از روش های تحقیق کیفی و بخصوص روش آمیخته (کمی-کیفی) اجرا شده اند. همچنین, نقش دانش آموزان و معلمان در تحقیقات پیشین بسیار پررنگ تر از نقش والدین, متخصصان تعلیم و تربیت و متخصصان علوم قرآنی است و بیشتر تحقیقات پیشین مورد بررسی در تحقیق حاضر, در مقاطع تحصیلی ابتدایی انجام شده اند, و مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم در این تحقیقات تا حد زیادی نادیده گرفته شده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری فر، زهره، و نقی زاده، زهرا. (1396). شناسایی و تحلیل خلأهای موجود در پژوهش های انجام شده در زمینه آموزش قرآن. پژوهشهای میان رشته ای قرآن کریم، 8(2 )، 47-70. SID. https://sid.ir/paper/149410/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری فر زهره، نقی زاده زهرا. شناسایی و تحلیل خلأهای موجود در پژوهش های انجام شده در زمینه آموزش قرآن. پژوهشهای میان رشته ای قرآن کریم[Internet]. 1396؛8(2 ):47-70. Available from: https://sid.ir/paper/149410/fa

    IEEE: کپی

    زهره جعفری فر، و زهرا نقی زاده، “شناسایی و تحلیل خلأهای موجود در پژوهش های انجام شده در زمینه آموزش قرآن،” پژوهشهای میان رشته ای قرآن کریم، vol. 8، no. 2 ، pp. 47–70، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/149410/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا