مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,334
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,127
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مداخله روان شناسی مثبت بر افزایش بهزیستی، سرزندگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر

صفحات

 صفحه شروع 187 | صفحه پایان 208

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مداخله روان شناسی مثبت بر افزایش بهزیستی, سرزندگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه, پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری 1 ماهه و جامعه آماری شامل 360 نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم دوره متوسطه اول در سال تحصیلی 1395-1394 در بخش چاروسا شهرستان کهگیلویه بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین 12 دبیرستان دخترانه, 2 دبیرستانِ اُمِ کلثوم و خدیجه کبری و از هر دبیرستان یک کلاس انتخاب شد و 48 دانش آموز که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند؛ به شکل تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای گردآوری داده ها پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391), پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (1989), کارنامه آموزشی دانش آموز و مداخله روان شناسی مثبت ساوج (2011) بود که در 11 جلسه 60 دقیقه ای هفته ای یکبار در مورد گروه آزمایش اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش برنامه روان شناسی مثبت بر بهزیستی (18/50 =F, 001/0 =P) و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش (66/78 =F, 001/0 =P) اثر داشته و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده است؛ اما مداخله مذکور تأثیری در بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نداشته است (21/2=F, 09/0=P). نتیجه گیری: مداخله روان شناسی مثبت از کارایی لازم جهت افزایش بهزیستی و سرزندگی برخوردار است؛ بنابراین روش مداخله ای موثری است که درمانگران می توانند جهت رشد ویژگی های مثبت روان شناختی نوجوانان و دانش آموزان از آن استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گلستانه، سیدموسی، و بهزادی، علی. (1398). اثربخشی آموزش مداخله روان شناسی مثبت بر افزایش بهزیستی, سرزندگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر. روان شناسی کاربردی، 13(2 (پیاپی 50) )، 187-208. SID. https://sid.ir/paper/151701/fa

    Vancouver: کپی

    گلستانه سیدموسی، بهزادی علی. اثربخشی آموزش مداخله روان شناسی مثبت بر افزایش بهزیستی, سرزندگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1398؛13(2 (پیاپی 50) ):187-208. Available from: https://sid.ir/paper/151701/fa

    IEEE: کپی

    سیدموسی گلستانه، و علی بهزادی، “اثربخشی آموزش مداخله روان شناسی مثبت بر افزایش بهزیستی, سرزندگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر،” روان شناسی کاربردی، vol. 13، no. 2 (پیاپی 50) ، pp. 187–208، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151701/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button