مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

49
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی شایستگی های فردی مرجعیت علمی در اساتید دانشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 32

چکیده

 هدف: مرجعیت علمی در نظام آموزش عالی کشور, نگاه محوری و موضوع اصلی پژوهش محسوب می شود. مرجعیت علمی اصالتاً پدیده ای فردمحور است و بر همین اساس, افرادی که در این فرایند قرار می گیرند, باید از صلاحیتهایی برخوردار باشند. لذا شناسایی شایستگی های مرجعیت علمی, موجب تسریع در روند دستیابی به این پدیدۀ مهم می شود. هدف اصلی این تحقیق, شناسایی شایستگی های فردی مرجعیت علمی در اساتید دانشگاهی بود. روش: تحقیق حاضر در حوزۀ آموزش عالی انجام شده است. این تحقیق بر اساس هدف, کاربردی و بر اساس ماهیت روش, تحقیق کیفی است که با رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را اساتید خبرۀ دانشگاهی تشکیل داده اند. برای نمونۀ تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند, تعداد 14 نفر انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده ها, مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود. برای بررسی اعتبار مصاحبه ها, از روش سه سویه سازی و پایایی بین دو کدگذار و برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از تکنیک تحلیل تم استفاده شد. یافته ها: با تحلیل داده های تحقیق, در مجموع 46 مضمون پایه شناسایی شد که در قالب 12 مضمون سازمان دهنده و سپس در قالب پنج ضمون فراگیر دسته بندی شدند. نتیجه گیری: شایستگی های فردی مرجعیت علمی در اساتید دانشگاهی عبارتند از: خُلق وخوی سازمانی سازنده, کیفیت تدریس, صلاحیت حرفه ای, فرهنگ محوری و پایداری فرهنگی و حرکت در جهت توسعۀ پایدار. به طور کلی, ترکیب این عوامل می تواند به ایجاد چارچوبی قوی برای مرجعیت علمی اساتید دانشگاه منجر شود و آنان را به عنوان الگوهای علمی در جامعه معرفی کند. پیشنهاد می شود اساتید دانشگاهی با توسعۀ مهارتهای ارتباطی و توسعۀ محتوای آموزشی, همچنین تقویت صلاحیتهای حرفه ای, ضمن ترویج رفتارهای پایدار, در راستای تبدیل شدن به مرجعیت علمی قدم بردارند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button