مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,793
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

857
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش حل مساله بر کیفیت زندگی مادران کودکان درخودمانده

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 90

چکیده

 هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی آموزش حل مساله بر کیفیت زندگی مادران کودکان درخودمانده بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون با گروه گواه و پیگیری بود. آزمودنی ها شامل 30 مادر دارای کودک درخودمانده بود که به طور تصادفی از میان 280 مادر مراجعه کننده به مرکز تخصصی اوتیسم «فرزندان آفتاب» واقع در شهر قدس استان تهران در سال 1392 انتخاب, و در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شد. گروه آزمایش 6 جلسه آموزش حل مساله 120 دقیقه ای را هفته ای یک بار دریافت کرد. در گروه گواه مداخله ای صورت نگرفت. ابزار مورد استفاده نسخه کوتاه پرسش نامه 36 سوالی کیفیت زندگی وایر و شربورن (1992) بود که در سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری اجرا و جهت تحلیل داده ها از روش کوواریانش و اندازه گیری های مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت حل مساله بر بهبود کیفیت زندگی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در تمامی ابعاد موثر بوده است. همچنین پیگیری پس از 2 ماه نیز این نتایج را تایید کرد. نتیجه گیری: می توان آموزش حل مساله را به عنوان ابزاری حمایتی و موثر جهت ارتقاء کیفیت زندگی خانوادگی به شمار آورد, و از آن به ویژه برای مادران دارای کودک درخودمانده که نقش مهمی در جو عاطفی خانواده دارند سود جست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی حلمسلویی، اعظم، پاشنگ، بتول، و سلیمی نیا، نرگس. (1392). اثربخشی آموزش حل مساله بر کیفیت زندگی مادران کودکان درخودمانده. روان شناسی کاربردی، 7(4 (پیاپی 28))، 77-90. SID. https://sid.ir/paper/151870/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی حلمسلویی اعظم، پاشنگ بتول، سلیمی نیا نرگس. اثربخشی آموزش حل مساله بر کیفیت زندگی مادران کودکان درخودمانده. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1392؛7(4 (پیاپی 28)):77-90. Available from: https://sid.ir/paper/151870/fa

    IEEE: کپی

    اعظم احمدی حلمسلویی، بتول پاشنگ، و نرگس سلیمی نیا، “اثربخشی آموزش حل مساله بر کیفیت زندگی مادران کودکان درخودمانده،” روان شناسی کاربردی، vol. 7، no. 4 (پیاپی 28)، pp. 77–90، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151870/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button