مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

647
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

839
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل چند سطحی بهزیستی روان شناختی نوجوان ها از راه عاملیت فردی، فرهنگ مدرسه و حمایت خانواده

صفحات

 صفحه شروع 357 | صفحه پایان 374

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین نقش عاملیت فردی, فرهنگ مدرسه و حمایت خانواده در پیش بینی بهزیستی روان شناختی دانش آموزان بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان های شهر رامسر و تنکابن با حجم 7500 نفر در سال تحصیلی 96-1395 بود. با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 707 نفر از بین 6 منطقه و 15 دبیرستان دخترانه نیکان, اخضری, گاذر, رفیعی, هاشم ساداتی, خان محمدی, امام خمینی, سما, فضیلت, عصمت, امیرالمؤمنین, امام خامنه ای, نرجس, فروغ دانش و فرزانگان و 12 دبیرستان پسرانه لاریجانی, میرباقری, افتخاری, حریری, خاتم الانبیا, امام (ره), امام حسین, شهید رزاقی, شهید بهشتی, شهید رجایی, شهید باهنر و شهید مصلحی انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از مقیاس عاملیت جاسکیلا, پویکییس, واسالامپی, واللا و راسکوپاتونن, 2016, مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف (1989), مقیاس فرهنگ مدرسه هیگینز-دالساندرو و ساد (1997) و مقیاس حمایت خانواده ساندز و پلانکت (2005) استفاده و داده ها با روش تحلیل چند سطحی تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که عاملیت فردی (32/0 =β , 003/0 =P), فرهنگ مدرسه (60/0 =β , 001/0 =P) و حمایت خانواده (43/0 =β , 004/0 =P) هریک قادر به پیش بینی بخشی از واریانس بهزیستی روان شناختی دانش آموزان هستند. نتیجه گیری: از آنجا که دانش آموزان برخوردار از عاملیت از وضعیت بهزیستی روان شناختی بالاتری نسبت به سایرین برخوردارند و حمایت های اجتماعی, بهره مندی از روابط مناسب با معلمان و دوستان, امکانات مناسب مدرسه ای و حمایت های والدین نیز نقش اثرگذاری بر بهزیستی روان شناختی آن ها دارد؛ بنابراین لازم است با ارتقا این متغیرها, بهزیستی روان شناختی دانش آموزان را افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عشورنژاد، فاطمه، کدیور، پروین، حجازی، الهه، و نقش، زهرا. (1397). تحلیل چند سطحی بهزیستی روان شناختی نوجوان ها از راه عاملیت فردی, فرهنگ مدرسه و حمایت خانواده. روان شناسی کاربردی، 12(3 (پیاپی47) )، 357-374. SID. https://sid.ir/paper/151893/fa

    Vancouver: کپی

    عشورنژاد فاطمه، کدیور پروین، حجازی الهه، نقش زهرا. تحلیل چند سطحی بهزیستی روان شناختی نوجوان ها از راه عاملیت فردی, فرهنگ مدرسه و حمایت خانواده. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1397؛12(3 (پیاپی47) ):357-374. Available from: https://sid.ir/paper/151893/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه عشورنژاد، پروین کدیور، الهه حجازی، و زهرا نقش، “تحلیل چند سطحی بهزیستی روان شناختی نوجوان ها از راه عاملیت فردی, فرهنگ مدرسه و حمایت خانواده،” روان شناسی کاربردی، vol. 12، no. 3 (پیاپی47) ، pp. 357–374، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151893/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button