مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

698
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

913
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی درمان گروهی بین فردی روان پویشی و هیجان محور بر سبک دلبستگی نوجوانان دختر

صفحات

 صفحه شروع 495 | صفحه پایان 514

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثربخشی مداخله گروهی بین فردی روان پویشی در مقایسه با هیجان محور بر سبک دلبستگی ناایمن دختران نوجوان بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری و جامعه آماری 27641 نوجوان دختر 17-15 ساله در 82 مدرسه متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 96-1395 بود. به روش نمونه-گیری تصادفی خوشه ای, نواحی 1 و 3 آموزش و پرورش انتخاب و از میان دبیرستان های نواحی مذکور, 7 دبیرستان به نام توحید, نجابت, گراشی, الگونه, یاس, الزهرا و سروش انتخاب شد. سپس 45 نوجوان که بر اساس مقیاس سبک های دلبستگی کولینز و رید 1994 دارای بیش ترین نمره در سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی یا دوسوگرا بودند, متمایز شدند و بر اساس ملاک های پژوهش, به تصادف در سه گروه قرار گرفتند. درمان بین فردی روان پویشی گروهی تسکا, میکائیل و هویت (2005) طی 16 جلسه 90 دقیقه ای, و درمان هیجان محور گروهی رابینسون, مککاگ و ویسل (2014) طی 8 جلسه 90 دقیقه ای, هفته ای یک بار, در مورد گروه های آزمایشی اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد هر دو مداخله بر دلبستگی اجتنابی (86/69=F, 001/0=P) و دوسوگرا (31/52=F, 001/0=P) اثر دارند, و تفاوت معنی داری میان اثربخشی آن ها مشاهده نمی شود. این اثربخشی در مرحله پیگیری 3 ماهه پایدار, اما تأثیر مداخله روان پویشی بر دلبستگی اجتنابی پایدارتر بود. نتیجه گیری: از آن جایی که درمان بین فردی روان پویشی با تأثیر بر الگوهای معیوب ارتباطی و درمان هیجان محور از طریق تنظیم الگوی پردازش هیجانی, عملکرد بین فردی را ارتقاء می دهند, می توان از آن ها به عنوان روش های مداخله ای مؤثر برای حل مشکلات ناشی از دلبستگی ناایمن در نوجوانان دختر استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ارجایی، زینب، کرمی نیا، رضا، و احمدی طهور سلطانی، محسن. (1396). مقایسه اثربخشی درمان گروهی بین فردی روان پویشی و هیجان محور بر سبک دلبستگی نوجوانان دختر. روان شناسی کاربردی، 11(4 (پیاپی 44) )، 495-514. SID. https://sid.ir/paper/151903/fa

    Vancouver: کپی

    ارجایی زینب، کرمی نیا رضا، احمدی طهور سلطانی محسن. مقایسه اثربخشی درمان گروهی بین فردی روان پویشی و هیجان محور بر سبک دلبستگی نوجوانان دختر. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1396؛11(4 (پیاپی 44) ):495-514. Available from: https://sid.ir/paper/151903/fa

    IEEE: کپی

    زینب ارجایی، رضا کرمی نیا، و محسن احمدی طهور سلطانی، “مقایسه اثربخشی درمان گروهی بین فردی روان پویشی و هیجان محور بر سبک دلبستگی نوجوانان دختر،” روان شناسی کاربردی، vol. 11، no. 4 (پیاپی 44) ، pp. 495–514، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151903/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button