مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,971
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

960
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر روابط اجتماعی دختران فراری: پژوهش مورد منفرد

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 89

چکیده

 مقدمه: دختران فراری عمدتا در مولفه هوش هیجانی و برقراری ارتباطات اجتماعی مناسب ضعیف هستند. مداخلات متعددی برای بهبود هوش هیجانی و به تبع آن ارتباطات اجتماعی مناسب وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان کارایی آموزش خودکارآمدی بر بهبود روابط اجتماعی دختران فراری شهر اصفهان است.روش: آزمودنیهای این پژوهش دو دختر فراری ساکن در مرکز ارشاد بهزیستی شهر اصفهان بودند که به تشخیص مسوولان مرکز دارای روابط اجتماعی مختل بودند. برای سنجش میزان رفتارهای اجتماعی مثبت از روش شاهد- مدار استفاده شد؛ به این صورت که چک لیست رفتارهای اجتماعی مثبت در اختیار مربیان شیفت قرار گرفت و آنها رفتارهای موردنظر را مشاهده و ثبت می کردند. در این پژوهش از روش پژوهشی مورد منفرد با طرح A-B استفاده شده است. در این روش پژوهشی پس از موقعیت خط پایه, مداخله آغاز شد و طی 12 جلسه مداخله انفرادی, آموزش خودکارآمدی به آزمودنیها ارایه گردید و هر دو آزمودنی یک ماه پس از پایان مداخله به مدت 2 هفته پی در پی تحت آزمون پیگیری قرار گرفتند.یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودار داده ها بر اساس شاخص های آمار توصیفی و تحلیل دیداری, مداخله موردنظر در مورد هر دو آزمودنی اثربخش بوده است (با100PND ٪  برای هر دو آزمودنی).نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که با افزایش خودکارآمدی, روابط اجتماعی مثبت افراد بهبود پیدا می کند. بنابراین آموزش خودکارآمدی در این پژوهش موجب افزایش تعاملات مثبت اجتماعی در دختران فراری شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

آقامحمدی، سمیه، کجباف، محمدباقر، نشاط دوست، حمیدطاهر، عابدی، احمد، کاظمی، زینب، و صادقی، سعید. (1390). اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر روابط اجتماعی دختران فراری: پژوهش مورد منفرد. روان شناسی بالینی، 3(2 (پیاپی 10))، 79-89. SID. https://sid.ir/paper/152619/fa

Vancouver: کپی

آقامحمدی سمیه، کجباف محمدباقر، نشاط دوست حمیدطاهر، عابدی احمد، کاظمی زینب، صادقی سعید. اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر روابط اجتماعی دختران فراری: پژوهش مورد منفرد. روان شناسی بالینی[Internet]. 1390؛3(2 (پیاپی 10)):79-89. Available from: https://sid.ir/paper/152619/fa

IEEE: کپی

سمیه آقامحمدی، محمدباقر کجباف، حمیدطاهر نشاط دوست، احمد عابدی، زینب کاظمی، و سعید صادقی، “اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر روابط اجتماعی دختران فراری: پژوهش مورد منفرد،” روان شناسی بالینی، vol. 3، no. 2 (پیاپی 10)، pp. 79–89، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152619/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button