مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,593
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,351
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی کننده های شناختی و فراشناختی اضطراب در نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 26

چکیده

 مقدمه: اختلالات اضطرابی شایع ترین اختلال در میان نوجوانان هستند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی روابط ساختاری بین متغیرهای باورهای فراشناختی, فرا نگرانی, راهبردهای کنترل فکر و اضطراب بر اساس مدل فراشناختی اضطراب و نگرانی (ولز, 1995, 1997) در جمعیت نوجوانان بود.روش: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر سال اول, دوم و سوم دبیرستان شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 91-90 بود. نمونه آماری شامل 391 دانش آموز بود, برای انتخاب این نمونه از روش نمونه برداری چند مرحله ای استفاده شد که از میان نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر کرمانشاه انتخاب شدند. در این پژوهش کلیه آزمودنی ها در دامنه سنی 13 تا 19 قرار داشتند و پرسشنامه های باورهای فراشناختی کودکان (MCQ-C), پرسشنامه فرا نگرانی (MWQ), پرسشنامه کنترل فکر (TCQ) و سیاهه اضطراب صفت- حالت (STAI) را تکمیل کردند.یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری تحلیل مسیر و کواریانس نشان داد که با اندک تغییراتی در مدل پیشنهادی اولیه, مدل نهایی برازش خوبی دارد. بر اساس مدل نهایی باورهای فراشناختی منفی, باورهای خرافه, تنبیه و مسوولیت, فرا نگرانی به طور مستقیم با اضطراب رابطه دارند. همچنین دو راهبرد کنترل فکر توجه برگردانی و تنبیه در رابطه بین باورهای فراشناختی منفی, نظارت شناختی, باورهای خرافه, تنبیه و مسوولیت, فرا نگرانی و علائم اضطراب در نوجوانان میانجی گری می کنند.نتیجه گیری: بر اساس یافته ها, پژوهش حاضر از مدل فراشناخت اضطراب و نگرانی حمایت می کند و نشان می دهد باورهایی که افراد در مورد پردازش افکارشان دارند و راهبردهایی که برای کنترل شناخت هایشان به کار می برند, نقش مهمی در شروع و تداوم اضطراب دارد. بنابراین, تغییر باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر ناسازگارانه که افراد برای کنترل افکار ناخواسته شان استفاده می کنند, می تواند در پیشگیری از تشدید و تداوم اضطراب مفید باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قادری، بیان، محمدخانی، شهرام، و حسن آبادی، حمیدرضا. (1394). پیش بینی کننده های شناختی و فراشناختی اضطراب در نوجوانان. روان شناسی بالینی، 7(4 (پیاپی 28))، 13-26. SID. https://sid.ir/paper/152710/fa

    Vancouver: کپی

    قادری بیان، محمدخانی شهرام، حسن آبادی حمیدرضا. پیش بینی کننده های شناختی و فراشناختی اضطراب در نوجوانان. روان شناسی بالینی[Internet]. 1394؛7(4 (پیاپی 28)):13-26. Available from: https://sid.ir/paper/152710/fa

    IEEE: کپی

    بیان قادری، شهرام محمدخانی، و حمیدرضا حسن آبادی، “پیش بینی کننده های شناختی و فراشناختی اضطراب در نوجوانان،” روان شناسی بالینی، vol. 7، no. 4 (پیاپی 28)، pp. 13–26، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152710/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button