مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

922
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

870
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل نشانه شناسی برنامه های کودک و نوجوان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در دهه های 60 و 70 (مطالعه موردی: کارتون های قصه های مجید، مدرسه موش ها، دنیای شیرین و قصه های تا به تا)

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 75

چکیده

 مناسبات قدرت در دهه های 60 و 70 در ایران, متأثر از وقوع انقلاب اسلامی دچار تغییراتی شده است. نظام های نشانه­ ایِ متعارضی را می ­ توان شناسایی کرد که حول روابط و مناسبات قدرت در ایران انقلابی ایجاد شدند و زندگی اجتماعی کودکان را تحت تأثیر قرار دادند. در مطالعه حاضر با به کارگیری چارچوب امر سیاسی و نظریه فرهنگی کودک در روش نشانه شناسی پرس, به واسازی نظام­ های نشانه ­ ای و منازعه معنایی حاصل از آنها در برنامه­ های کودک و نوجوان تولید تلویزیون ایران در گذر از دو دهه پس از پیروزی انقلاب پرداخته شده است؛ تا از این طریق, گفتمان هویتی هژمونیک در هر دهه به دست آید. یافته­ ها نشان می­ دهد؛ در متن دهه 60 غلبه با نمادهای اسلامی انقلابی بود که حول ضدیت با مصرف­ گرایی, ساده ­ زیستی و همبستگی اجتماعی در دل روابط خانوادگی و آموزشی نظم می یافت. نظام نشانه ای در حاشیه و پنهانِ اجتماعی, با القای هویت انقلابی در تضاد با دیگری (غرب), کودکان را آماده پذیرشِ روابط اقتدارآمیزِ مبتنی بر سلطه ساخت و در دهه70 غلبه نظام نشانه ­ ای مدرن در برابر سنتی, اقتدار پدرسالارانه را درهم شکست و روابطی با منطق گفتگو را بر نظام روابط خانوادگی حاکم ساخت. هویت مخاطبان شناور در برداشتی متناقض و متضاد از محور ابژگی و سوژگی قرار گرفت و دستیابی به مفهوم کودکی را غیرممکن ساخت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نظیف، سارا، و نجف زاده، مهدی. (1398). تحلیل نشانه شناسی برنامه های کودک و نوجوان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در دهه های 60 و 70 (مطالعه موردی: کارتون های قصه های مجید, مدرسه موش ها, دنیای شیرین و قصه های تا به تا). پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 26(1 (پیاپی 97) )، 41-75. SID. https://sid.ir/paper/152845/fa

    Vancouver: کپی

    نظیف سارا، نجف زاده مهدی. تحلیل نشانه شناسی برنامه های کودک و نوجوان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در دهه های 60 و 70 (مطالعه موردی: کارتون های قصه های مجید, مدرسه موش ها, دنیای شیرین و قصه های تا به تا). پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)[Internet]. 1398؛26(1 (پیاپی 97) ):41-75. Available from: https://sid.ir/paper/152845/fa

    IEEE: کپی

    سارا نظیف، و مهدی نجف زاده، “تحلیل نشانه شناسی برنامه های کودک و نوجوان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در دهه های 60 و 70 (مطالعه موردی: کارتون های قصه های مجید, مدرسه موش ها, دنیای شیرین و قصه های تا به تا)،” پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، vol. 26، no. 1 (پیاپی 97) ، pp. 41–75، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152845/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button