Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

479
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

492
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عنوان های خبری 20: 30 از دیدگاه بلاغی

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 152

چکیده

 هدف از انجام پژوهش حاضر, بررسی آرایه های ادبی در عنوان های بخش خبری 20: 30 بوده است که یکی از بخش های جذاب و پربیننده رسانه ملی به شمار می رود. این پژوهش کیفی, در چارچوب تقسیم بندی فنون بلاغی شمیسا, به روش تحلیل محتوا و با نمونه گیری هدفمند انجام شده است. برای این منظور عنوان های خبری یک ماه, از تاریخ 1/10/1395 تا 30/10/1395 که در حدود 218 عنوان خبری را در برمی گیرد, جمع آوری شده است. یافته ها حاکی از آن است که در 158 عنوان خبری (75 درصد) از آرایه های ادبی بهره گرفته شده است و تنها 25 درصد آنها, بدون آرایه های ادبی به کار رفته اند. کنایه (20/25 درصد), تشبیه (12 درصد) و تضاد (11/39 درصد) از آرایه های پرکاربرد و مبالغه (0/63 درصد) و تلمیح (0/63 درصد) از کم بسامدترین ها در عنوان های خبری بوده اند؛ از یافته های دیگر می توان به استفاده از زبان عامیانه در بخش خبری 20: 30 به عنوان یک ابزار بلاغی برای ایجاد همدلی با مخاطب اشاره کرد. علاوه بر این, در 2/75 درصد عنوان های خبری از آرایه هایی استفاده شده است که رابطه معنایی آنها شفاف نیست و درک مفهوم را دشوار ساخته اند. علاوه بر این, بررسی و تحلیل عنوان ها بیانگر آن است که از آرایه های ادبی نه تنها در اطلاع رسانی رویداد, بلکه در شکل دهی به پیام یا جهت دادن به دیدگاه مخاطب نیز استفاده شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افضلی، زینب، و احمدی نسب، فاطمه. (1397). بررسی عنوان های خبری 20: 30 از دیدگاه بلاغی. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 25(1 (پیاپی 93) )، 129-152. SID. https://sid.ir/paper/152913/fa

    Vancouver: کپی

    افضلی زینب، احمدی نسب فاطمه. بررسی عنوان های خبری 20: 30 از دیدگاه بلاغی. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)[Internet]. 1397؛25(1 (پیاپی 93) ):129-152. Available from: https://sid.ir/paper/152913/fa

    IEEE: کپی

    زینب افضلی، و فاطمه احمدی نسب، “بررسی عنوان های خبری 20: 30 از دیدگاه بلاغی،” پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، vol. 25، no. 1 (پیاپی 93) ، pp. 129–152، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152913/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا