مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,902
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

750
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش تراکم شهری در وابستگی به اتومبیل، مطالعه موردی سه ناحیه مسکونی در منطقه یک شهر شیراز

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 154

چکیده

 پیامدهای منفی ناشی از استفاده گسترده از وسایل نقلیه موتوری, منجر به شکل گیری بحث های زیادی در میان طرفداران توسعه پایدار, در رابطه با راههای کاهش استفاده از اتومبیل شخصی گردیده است. گفته می شود یکی از دلایل استفاده بی رویه از اتومبیل, الگوی مرسوم توسعه شهری است. توسعه پراکنده, افقی و کم تراکم شهرها, به فاصله گرفتن کانون های فعالیتی از یکدیگر منجر شده و در نتیجه, زمینه ساز استفاده بیشتر از اتومبیل شخصی در غیاب سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد است. مقاله حاضر, به بیان یافته های یک تحقیق تجربی می پردازد که در آن, نقش عوامل موثر بر وابستگی به اتومبیل بررسی شده است. در این تحقیق, سه ناحیه مسکونی از محدوده منطقه یک شهرداری شیراز به گونه ای انتخاب شده اند که از نظر وی‍ژگی های اجتماعی - اقتصادی مشابه بوده, ولی از نظر شاخص تراکم شهری در سه سطح مختلف قرار دارند. مالکیت اتومبیل و میزان استفاده از آن به عنوان شاخص هایی برای بیان وابستگی به اتومبیل انتخاب شده اند. عوامل مورد بررسی, شامل ویژگیهای شکل شهر در قالب تراکم شهری و خصوصیات اجتماعی - اقتصادی خانوارهای ساکن در این سه ناحیه شهری شیراز هستند. اطلاعات و داده های اولیه از طریق تکمیل پرسشنامه سرپرست خانوار (به تعداد 356 مورد) و نیز بهره گیری از نقشه GIS شهر شیراز جمع آوری گردیده است. توصیف و بررسی رابطه بین تعداد اتومبیل در خانوار و میزان استفاده از آن با شاخص های تراکم شهری و ویژگیهای اجتماعی - اقتصادی خانوار با استفاده از تجزیه و تحلیل های آماری (تحلیل واریانس و تحلیل همبستگی) انجام شده است. یافته های تحقیق, بیانگر این امر است که خصوصیات اجتماعی - اقتصادی خانوار (درآمد, اندازه خانوار, تعداد شاغلان در خانوار, شغل و تحصیلات سرپرست خانوار و وضعیت ملکی مسکن) در وابستگی به اتومبیل تاثیر گذار هستند. افزایش تراکم شهری, نه تنها در کاهش استفاده از اتومبیل موثر نبوده, بلکه در نواحی با سطوح بالای تراکم ساختمانی, تعداد سفرهای روزانه با اتومبیل نیز افزایش یافته است. نتیجه این تحقیق, به طور کلی بیانگر تفاوت شرایط شهرهای ما با شهرهای غربی از نظر عوامل موثر بر وابستگی به اتومبیل است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سلطانی، علی، و اطمینانی قصرالدشتی، رویا. (1389). نقش تراکم شهری در وابستگی به اتومبیل, مطالعه موردی سه ناحیه مسکونی در منطقه یک شهر شیراز. مطالعات و پژوهش های شهری منطقه ای، 2(5)، 139-154. SID. https://sid.ir/paper/153005/fa

Vancouver: کپی

سلطانی علی، اطمینانی قصرالدشتی رویا. نقش تراکم شهری در وابستگی به اتومبیل, مطالعه موردی سه ناحیه مسکونی در منطقه یک شهر شیراز. مطالعات و پژوهش های شهری منطقه ای[Internet]. 1389؛2(5):139-154. Available from: https://sid.ir/paper/153005/fa

IEEE: کپی

علی سلطانی، و رویا اطمینانی قصرالدشتی، “نقش تراکم شهری در وابستگی به اتومبیل, مطالعه موردی سه ناحیه مسکونی در منطقه یک شهر شیراز،” مطالعات و پژوهش های شهری منطقه ای، vol. 2، no. 5، pp. 139–154، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/153005/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا