مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8,349
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,592
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فهمی از رندی های حافظ (نگاهی دیگر به ایهام تبادر در شعر حافظ)

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 146

چکیده

 درباره حافظ و انواع ایهام در شعر او بسیار نوشته اند, به قدری که شهرت حافظ به ایهام گویی بر همگان آشکار است. ایهام تبادر آن است که واژه ای از کلام, واژه دیگری را که تقریبا با آن هم شکل یا هم صدا است, به ذهن متبادر کند, معمولا واژه ای که به ذهن متبادر می شود, با کلمه یا کلماتی از کلام, تناسب دارد. این صنعت در ادب فارسی و بلاغت, به نام های بسیاری از جمله: ایهام جناس, ایهام تناسب, ایهام جناسِ گونه گون خوانی, ایهام چند خوانشی, ایهام چند گونه خوانی و ایهام دو گونه خوانی, معروف است. تعدادی از ایهام تبادرهای شعر حافظ, قبلا کشف و معرفی شده استف با این حال یک بررسی تخصصی در حوزه ایهام تبادر در دیوان حافظ, زیبایی های پنهان اثر او را بیش تر و آشکارتر می کند و نشان می دهد چه مقدار از رندی های حافظ, فهم نشده باقی مانده است. آن چه در این مقاله آمده, تعدادی از ایهام تبادرهای دیوان حافظ است که به طور کلی, در سه سطح طبقه بندی شده است: 1. در سطح واژه, 2. در سطح ترکیب, 3. در سطح بیت.هر کدام از موارد فوق بر حسب شکل ظاهری و معنای «متبادر» و «متبادر» در چهار نوع بررسی شده است:-نوع اول: نمونه هایی که به خاطر خط (تصحیف) و تلفظ, دو گونه خوانده می شوند,-نوع دوم: نمونه هایی که متبادِر و متبادَر, هم مرکب و هم بسیط خوانده می شوند,-نوع سوم: نمونه هایی که متبادِر و متبادَر همچون جناس زاید, حرفی کم یا زیاد دارند,-نوع چهارم: نمونه هایی که متبادِر در یک بیت و متبادَر در بیت دیگری است.در ادامه مقاله بعد از ذکر نمونه ها, ایهام تبادر در شعر حافظ بررسی و تحلیل شده و با ذکر دلایل و قراینی از دیوان حافظ, تعمدی بودن احتمالی بعضی از این نمونه ها, ارایه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سبزعلی پور، جهاندوست. (1389). فهمی از رندی های حافظ (نگاهی دیگر به ایهام تبادر در شعر حافظ). شعر پژوهی (بوستان ادب - علوم اجتماعی و انسانی )، 2(4 (پیاپی 6))، 127-146. SID. https://sid.ir/paper/153940/fa

    Vancouver: کپی

    سبزعلی پور جهاندوست. فهمی از رندی های حافظ (نگاهی دیگر به ایهام تبادر در شعر حافظ). شعر پژوهی (بوستان ادب - علوم اجتماعی و انسانی )[Internet]. 1389؛2(4 (پیاپی 6)):127-146. Available from: https://sid.ir/paper/153940/fa

    IEEE: کپی

    جهاندوست سبزعلی پور، “فهمی از رندی های حافظ (نگاهی دیگر به ایهام تبادر در شعر حافظ)،” شعر پژوهی (بوستان ادب - علوم اجتماعی و انسانی )، vol. 2، no. 4 (پیاپی 6)، pp. 127–146، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/153940/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا