مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,501
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

648
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساختار «صدا» در داستان های مندنی پور: نقش «زاویه دید» در «صدا» داستان

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 125

چکیده

 امروزه, داستان پژوهان نوین درباره کارکرد «صدا» در روایت, دیدگاه های گوناگونی دارند. بیش تر این دیدگاه ها بر پایه نظریات باختین شکل گرفته است. به باور باختین, ساختار زبان «گفت و گویی» است که در آن, گوینده و شنونده دارای رابطه ای هستند که این رابطه, در متن شکل می گیرد.فرایند زبان که در کم ترین شکل آن, دو نفر وجود دارند, هویت فردی ما را شکل می دهد. گفت و گو هایی که هویت و هستی ما را شکل می بخشند, به دنبال گوناگونی صدا به وجود می آیند. صداها می توانند پاسخ گوی نیاز ما بر شناخت خویش باشند و گاه حتی می توانند شخصیت ما را دگرگون کنند.در این نوشتار, با استفاده از فن تحلیل اطلاعات, بر اساس تئوری باختین درباره صدا, در داستان های شهریار مندنی پور, از داستان نویسان به نام معاصر, شکل گرفته است. این گزارش به بررسی داستان هایی می پردازد که از سال 1371 تا سال 1382 نوشته شده و دربرگیرنده 31 داستان است.پیش پندار و فرض نخستین, آن است که شهریار مندنی پور در ایجاد صدا در داستان, موفق عمل نکرده است. این جستار برای کشف علل آن شکل گرفته است و در کند و کاو آن ها دریافته است که گزینش زاویه دید نقشی بنیادی در این زمینه داشته است.بر این پایه, این جستار زاویه دیدهای به کار رفته در داستان های شهریار مندنی پور را بررسیده و در پی آن می کوشد نشان دهد که چگونه گزینش زاویه دید, متن را به «تک گویی» یا «چند صدایی» سوق می دهد.در پیوند با این امر, بخشی را به تفاوت میان گفت وگو(Dialogue)  و گزاره(Proposition)  اختصاص داده, سپس با تکیه بر داستان های مندنی پور, ویژگی ها و نمایه هایی از چند صدایی و تک گویی(Monologue)  نمایانده می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رستمی، فرشته. (1389). ساختار «صدا» در داستان های مندنی پور: نقش «زاویه دید» در «صدا» داستان. شعر پژوهی (بوستان ادب - علوم اجتماعی و انسانی )، 2(4 (پیاپی 6))، 99-125. SID. https://sid.ir/paper/153941/fa

    Vancouver: کپی

    رستمی فرشته. ساختار «صدا» در داستان های مندنی پور: نقش «زاویه دید» در «صدا» داستان. شعر پژوهی (بوستان ادب - علوم اجتماعی و انسانی )[Internet]. 1389؛2(4 (پیاپی 6)):99-125. Available from: https://sid.ir/paper/153941/fa

    IEEE: کپی

    فرشته رستمی، “ساختار «صدا» در داستان های مندنی پور: نقش «زاویه دید» در «صدا» داستان،” شعر پژوهی (بوستان ادب - علوم اجتماعی و انسانی )، vol. 2، no. 4 (پیاپی 6)، pp. 99–125، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/153941/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا