مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,968
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,696
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل و بررسی سمبل های اجتماعی در سروده های امیر هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه)

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 158

کلیدواژه

هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه)Q3

چکیده

 سمبل یکی از ابزار تصویرآفرینی است و مهم ترین ویژگی آن, نداشتن یک معنی مشخص و صریح اس ت, به همین دلیل از یک سمبل, معانی مختلفی برداشت می شود. در دوره پهلوی از آن جا که فضای استبداد, به نویسندگان و منتقدان اجتماعی, اجازه انتقاد صریح را نمی داد, در زبان و فکر شاعران و ادبیان, سمبل بسیار مورد توجه قرارگرفت. به کارگیری جدی سمبل برای هدف های اجتماعی, از دوره نیما آغاز شد و در شعر شاعران پس از نیما چون نادرپور, اخوان, شاملو و..., رشد و گسترش یافت. ابتهاج نیز که شاعری متعهد به نظر می رسد و از عرصه اجتماع و تب و تاب های جامعه به دور نبوده, از سمبل در جایگاه وسیله ای برای بیان مضامین و مفاهیم اجتماعی, استفاده کرده است. می توان گفت خاستگاه بیش تر نمادهای شعر او «طبیعت», «رنگ ها» و «ابزار زندگی» است. در اشعار اجتماعی سایه می توان دو دسته نماد یافت: یکی نمادهای مرسوم (شب, صبح, دریا, جنگل, بهار, خورشید, چراغ و...) و دیگری نمادهای ابداعی (چمن, پرده, پنجره, تبر, سبزه, کال و...). همراهی این نمادها با برخی از آرایه های ادبی همچون مراعات النظیر, تضاد, تشبیه و..., جایگاه ادبی سمبل ها را برجسته تر کرده است. سایه نه تنها در حیطه اشعار اجتماعی, بلکه در اشعار تغزلی هم, از سمبل استفاده کرده است, اما سمبل های اجتماعی او برجسته تر و تاثیرگذار تر از سمبل های عاشقانه اوست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، علی، و کولیوند، فاطمه. (1390). تحلیل و بررسی سمبل های اجتماعی در سروده های امیر هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه). شعر پژوهی (بوستان ادب - علوم اجتماعی و انسانی )، 3(3 (پیاپی 9))، 139-158. SID. https://sid.ir/paper/153959/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی علی، کولیوند فاطمه. تحلیل و بررسی سمبل های اجتماعی در سروده های امیر هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه). شعر پژوهی (بوستان ادب - علوم اجتماعی و انسانی )[Internet]. 1390؛3(3 (پیاپی 9)):139-158. Available from: https://sid.ir/paper/153959/fa

    IEEE: کپی

    علی محمدی، و فاطمه کولیوند، “تحلیل و بررسی سمبل های اجتماعی در سروده های امیر هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه)،” شعر پژوهی (بوستان ادب - علوم اجتماعی و انسانی )، vol. 3، no. 3 (پیاپی 9)، pp. 139–158، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/153959/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button