مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

898
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

658
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین فرایند جامعه پذیری دانشگاهی با پایبندی به اخلاق پژوهش (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز)

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 86

چکیده

 در عصر حاضر با گذار از دانشگاه های نسل اول (آموزش محور) به دانشگاه های نسل دوم (پژوهش محور) و نسل سوم (دانشگاه کارآفرین) که بر مفاهیمی مانند آموزش, پژوهش و مشارکت در توسعه اقتصادی از راه ارتباط با صنعت و تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی تاکید دارند, پایبندی به اخلاق پژوهش و ارتقای آن در نظام دانشگاهی اهمیتی دو چندان یافته است. مفهوم یادشده از عوامل عدیده ای متاثر است که در این پژوهش تلاش شده است به رابطه بین سازه فرایند جامعه پذیری دانشگاهی و پایبندی به اخلاق پژوهش پرداخته شود. روش پژوهش, پیمایشی و ابزار اندازه گیری, پرسش نامه بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر, کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 6615 نفر را شامل می شود که از این تعداد, 729 نفر بر اساس فرمول کوکران و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. یافته های پژوهش نشان دهنده میزان پایبندی به اخلاق پژوهش بیشتر از مقدار متوسط (63.89%) و در محدوده تا حدی زیاد است که بیشترین میانگین درصدی مربوط به بعد احترام به حقوق اخلاقی آزمودنی ها و کمترین میانگین درصدی نیز به بعد مسوولیت پذیری اجتماعی مربوط است. همچنین, نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد متغیرهای واردشده در الگوی رگرسیونی, 30% از تغییرات متغیر پایبندی به اخلاق پژوهش را تبیین کرده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباس زاده، محمد، بنی فاطمه، حسین، علی زاده اقدم، محمدباقر، و بوداقی، علی. (1397). بررسی رابطه بین فرایند جامعه پذیری دانشگاهی با پایبندی به اخلاق پژوهش (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 29(1 (پیاپی 69) )، 63-86. SID. https://sid.ir/paper/154887/fa

    Vancouver: کپی

    عباس زاده محمد، بنی فاطمه حسین، علی زاده اقدم محمدباقر، بوداقی علی. بررسی رابطه بین فرایند جامعه پذیری دانشگاهی با پایبندی به اخلاق پژوهش (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)[Internet]. 1397؛29(1 (پیاپی 69) ):63-86. Available from: https://sid.ir/paper/154887/fa

    IEEE: کپی

    محمد عباس زاده، حسین بنی فاطمه، محمدباقر علی زاده اقدم، و علی بوداقی، “بررسی رابطه بین فرایند جامعه پذیری دانشگاهی با پایبندی به اخلاق پژوهش (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز)،” جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، vol. 29، no. 1 (پیاپی 69) ، pp. 63–86، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154887/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا