مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

785
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

قشربندی اجتماعی و نوشتار فارسی (مطالعه موردی: نوشتار دانش آموزان مدارس راهنمایی شیراز)

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 124

چکیده

 در این تحقیق سعی بر آن بوده است که الگوی زبان شناسی اجتماعی برنستاین به صورت میدانی بررسی گردد. نظریه اجتماعی شدن ارتباط, نوعی قطبیت سازی روند ارتباطی را بر اساس مفاهیمی چون گونه محدود در مقابل گونه گسترده و همچنین نظام ارتباطی موقعیت - محور در مقابل نظام ارتباطی شخص - محور ارائه می دهد. چارچوب نظری مذکور, هر یک از قطب های ارتباطی فوق را با ساختار اقشار اجتماعی مرتبط می داند. برای سنجیدن این الگو, از دانش آموزان حدود 13 ساله, شامل 40 پسر و 40 دختر طبقات اجتماعی کارگر و متوسط خواسته شد تا متونی درباره «توصیف مدرسه خود» و «زندگی خود در ده سال آینده» بنویسند و همچنین, تعدادی جمله های ناقص را تکمیل کنند. سپس, داده های گردآوری شده از متون نوشتاری آنها به دو روش کیفی و کمی توصیف و تحلیل گردید. نتایج به دست آمده, نظریه برنستاین مبنی بر اینکه افراد طبقه کارگر و طبقه متوسط به ترتیب از گونه های محدود و گسترده استفاده می کنند را تایید کرد. تحلیل کیفی داده ها نشان داده است که دختران هر طبقه اجتماعی در قیاس با پسران هم طبقه خود از کنش زبانی پیچیده تری استفاده می کنند. همچنین, تحلیل کمی که به عنوان مویدی بر نتایج تحلیل کیفی استفاده شده است, نشان دهنده همبستگی مثبت بین طبقه اجتماعی افراد و پیچیدگی کنش زبانی آنها بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عموزاده، محمد، و شیروانی، جواد. (1391). قشربندی ‌اجتماعی و نوشتار فارسی (مطالعه‌ موردی: نوشتار دانش آموزان مدارس راهنمایی شیراز). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 23(1 (پیاپی 45))، 105-124. SID. https://sid.ir/paper/154999/fa

    Vancouver: کپی

    عموزاده محمد، شیروانی جواد. قشربندی ‌اجتماعی و نوشتار فارسی (مطالعه‌ موردی: نوشتار دانش آموزان مدارس راهنمایی شیراز). جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)[Internet]. 1391؛23(1 (پیاپی 45)):105-124. Available from: https://sid.ir/paper/154999/fa

    IEEE: کپی

    محمد عموزاده، و جواد شیروانی، “قشربندی ‌اجتماعی و نوشتار فارسی (مطالعه‌ موردی: نوشتار دانش آموزان مدارس راهنمایی شیراز)،” جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، vol. 23، no. 1 (پیاپی 45)، pp. 105–124، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154999/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button