مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

954
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

194
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدیریت سود به منظور دستیابی به نقاط مبنا

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 18

چکیده

 پژوهش های پیشین نشان داده اند که مدیران تمایل دارند اولین رقم سود گزارش شده شرکت را به سمت بالا گرد کنند. بر اساس این پژوهش ها, وقوع این رفتار به علت وجود پدیده روانی «199تومانی» است که بر اساس آن کالایی که اولین رقم سمت چپ آن کوچکتر باشد, به طور غیرعادی ارزانتر ارزیابی می شود. در این پژوهش تلاش شد تا مشخص شود که آیا مدیران شرکت های ایرانی پذیرفته شده در بورس نیز به این رفتار دست می زنند؟ و آیا وقوع این رفتار با ویژگی های اندازه, میزان بدهی و سطح عملکرد عملیاتی شرکت, رابطه دارد؟ هدف از این پژوهش, مقایسه توزیع مشاهده شده با توزیع مورد انتظار در دومین رقم سمت چپ سودهای گزارش شده شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش شامل بررسی اطلاعات مربوط به صورت های مالی 245 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال 1387و اطلاعات صورت های مالی همان شرکت ها در بازه زمانی 1388-1377 است. برای این پژوهش, دو فرضیه طراحی و با استفاده از توزیع بنفورد (Benford's Distribution), به عنوان توزیع مورد انتظار, آزمون شد. نتایج این پژوهش بیان می کند که مدیران شرکت های ایرانی تمایل ندارند در زمان مواجهه با عدد بزرگی مانند نه در دومین رقم سمت چپ سود, با هدف افزایش یک واحدی اولین رقم آن, سود عملیاتی را به سمت بالا گرد کنند, در حالی که بررسی این پدیده در ارتباط با سود خالص شرکت ها, نتایج مربوط تری ارائه می کند. به علاوه شرکت های بزرگ و شرکت های دارای عملکرد عملیاتی پایین تمایل بیشتری برای انجام این کار در سود خالص خود دارند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

علوی طبری، سیدحسین، و باکری، آمنه. (1390). مدیریت سود به منظور دستیابی به نقاط مبنا. پژوهش های حسابداری مالی، 3(3 (9))، 1-18. SID. https://sid.ir/paper/155119/fa

Vancouver: کپی

علوی طبری سیدحسین، باکری آمنه. مدیریت سود به منظور دستیابی به نقاط مبنا. پژوهش های حسابداری مالی[Internet]. 1390؛3(3 (9)):1-18. Available from: https://sid.ir/paper/155119/fa

IEEE: کپی

سیدحسین علوی طبری، و آمنه باکری، “مدیریت سود به منظور دستیابی به نقاط مبنا،” پژوهش های حسابداری مالی، vol. 3، no. 3 (9)، pp. 1–18، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/155119/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button