مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

23
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل ژانر جامعۀ گفتمانی نظرهای آنلاین مشتریان: مورد مطالعه خرده فروشی دیجی کالا

صفحات

 صفحه شروع 199 | صفحه پایان 227

چکیده

 هدف: مشتریان هنگام خرید آنلاین با انواع متنوعی از انتخاب ها روبه رو می شوند؛ به همین دلیل, اغلب آن ها برای تصمیم گیری, به در دسترس ترین منابع اطلاعاتی, یعنی نظرهای آنلاین مراجعه می کنند. در پژوهش حاضر با هدف شناسایی و یافتن استراتژی های بلاغی (حرکات) در مفیدترین نظرهای آنلاین مشتریان, به بررسی این منابع اطلاعاتی پرداختیم. افزون براین, از آنجا که گمان می رود در میان استراتژی های بلاغی به کار گرفته شده در کالاهای مبتنی بر جست وجو و مبتنی تجربه, تفاوت وجود داشته باشد, استراتژی های بلاغی را در نظرهای مرتبط با هر یک از این محصولات نیز, مقایسه کردیم. روش: به منظور دستیابی به اهداف تحقیق, در بخش اول پژوهش, از روش تحلیل ژانر و رویکرد تحلیل حرکت بالا به پایین برای بررسی مفیدترین نظرهای آنلاین مشتریان استفاده شد. شیوۀ گردآوری داده ها, نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند و جامعۀ آماری, نظرهای آنلاین پُرفروش ترین محصولات دیجی کالا, در آبان 1401 بود. نظرهای 37 محصول از پُرفروش ترین ها که موفق به کسب 20 لایک یا بیشتر شده بودند, برای نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. در مجموع, 414 نظر آنلاین مشتریان با نرم افزار مکس کیودا, نسخۀ 2020, تحلیل شد. در بخش دوم پژوهش نیز, ابتدا محصولات به دسته های مبتنی بر جست‎وجو و مبتنی بر تجربه دسته بندی شدند؛ سپس با تعیین فراوانی حرکات در هر نوع از کالاها, تفاوت بین ساختار نظرها, از منظر استراتژی های بلاغی به کار برده شده, بررسی شد. در نهایت با کمک نرم افزار اس پی اس اس, نسخۀ 26 و آزمون استقلال کای اسکوئر, تفاوت در فراوانی ها سنجیده شد.   یافته ها: یافته های به دست آمده با روش تحلیل ژانر, نشان دهندۀ وجود 6 حرکت اصلی و 8 حرکت جزئی در متن نظرهاست که تمامی حرکات و گام های آن ها, ارائه شده است. حرکت های اصلی عبارت بودند از: عنوان, توصیۀ کلی, بیان تجربۀ شخصی, مرور ویژگی های کلی محصول, ارزیابی محصول و اعلام رضایت. به طور کلی, حرکات اصلی حدود 82 درصد از کل متن را پوشش دادند. همچنین, یافته ها وجود تفاوت معنادار در به کارگیری حرکت ها را در میان انواع محصولات مبتنی بر تجربه و مبتنی بر جست وجو تأیید می کند. نتیجه گیری: نظرهای آنلاین مشتریان, به علت ارائۀ ویژگی های محصول از دیدگاه مصرف کننده, اهمیت دارند. در این پژوهش شش حرکت اصلی شناسایی شد که از میان آن ها, فقط به کارگیری حرکت توصیۀ کلی برای درج نظر در سایت دیجی کالا الزامی بود و سایر حرکت ها توسط مشتریان انتخاب شدند. بر این اساس, می توان استدلال کرد که مصرف کنندگان در انتخاب ساختار نظرها آزادی دارند و حرکت های شناسایی شده, نشان دهندۀ عناصر با اهمیت در نظرهای آنلاین, از دیدگاه خود مصرف کنندگان هستند. با توجه اهمیت مفیدترین نظرها بر تصمیم به خرید, توصیه می شود که فروشگاه های آنلاین مشتریان خود را به نظردهی تشویق کنند. حرکات شناسایی شده نشان می دهند که تجربۀ شخصی و ارزیابی محصول, برای مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین فروشگاه ها می توانند با تأکید بر این موارد, به تولید محتوا بپردازند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button