مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

24
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی مهربانی سازمانی بر اساس رویکرد داده بنیاد

صفحات

 صفحه شروع 456 | صفحه پایان 488

چکیده

 هدف: بیمارستان ها محل کاری و محیط پُرتنش و استرس زایی هستند و کارکنان بیمارستان ها به رفتار مهربانانه نیاز بیشتری دارند؛ از این رو ترویج فرهنگ مهربانی سازمانی در بیمارستان ها, امری ضروری به حساب می آید. مهربانی سازمانی با ایجاد تصویری از بیمارستان ها به عنوان بهترین مکان برای کار, با هدف تأثیر مثبت بر کارکنان فعلی و آتی, به منظور حفظ و جذب کارکنان با پتانسیل بالا, برای تمام بیمارستان ‏ها مسئله ای حیاتی به حساب می آید؛ از این رو زمانی کارکنان نخبه و با استعداد, جذب این سازمان می شوند و کار خود را در آن خواهند داد که به محیط و شرایط آن سازمان و کارفرمایشان نگرش مثبتی داشته باشند. پژوهش حاضر درصدد طراحی الگوی مهربانی سازمانی در بیمارستان های استان هرات, با هدف جذب و حفظ کارکنان با استعداد اجرا شده است. روش: این مطالعه از نظر هدف توسعه ای است و ماهیت اکتشافی دارد. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر پارادایم تفسیری و نظریۀ داده بنیاد است. به این منظور, ضمن انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 19 مشارکت کننده به روش هدفمند و رعایت قاعدۀ اشباع نظری, داده ها جمع آوری شد. داده های خام حاصل از مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا 2024 تجزیه وتحلیل شدند. روایی و پایایی این پژوهش بررسی شد و به تأیید رسید. یافته ها: پس از تحلیل داده ها در روند کدگذاری باز, 572 مفهوم و در مرحلۀ کدگذاری محوری70 مقولۀ فرعی شناسایی شد که در قالب 6 مقولۀ اصلی عوامل علّی, پدیدۀ محوری, عوامل زمینه ای, عوامل مداخله گر, راه کارها و پیامدها دسته بندی شده است. در ادامه و در مرحلۀ کدگذاری انتخابی, یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح و نظریۀ خلق شد. بررسی های حاصل از مصاحبه ها و کدگذاری های سه مرحله ای, به طرح الگوی مهربانی سازمانی در بیمارستان های استان هرات منجر شد. در این مدل, عوامل علّی در دو بُعد فردی (سطح بلوغ و سواد اجتماعی, ویژگی های شخصیتی و سلامت روحی – روانی) و عوامل سازمانی (جوّ سازمانی, اهداف سازمانی و حیطۀ صلاحیت قانونی افراد) شناسایی شد. همچنین یافته ها نشان می دهد که پدیدۀ مهربانی سازمانی متشکل از سه مؤلفه اصلی مهربانی شناختی, مهربانی عاطفی و مهربانی رفتاری می باشد. عوامل زمینه ای نیز در دو دستۀ عوامل فردی (ظرفیت پذیرش و حمایت از مهربانی) و عوامل سازمانی (ساختار سازمانی متناسب و مشارکتی, فرهنگ سازمانی غنی و حامی مهربانی, عدالت سازمانی, عوامل حمایتی و انگیزشی و تعادل بین کار و زندگی) شناسایی شدند. یافته ها بیانگر این است که عواملی در جهت ممانعت از ترویج مهربانی سازمانی عمل می کنند که عبارت اند از: عوامل فردی (خستگی هیجانی و مشکلات خانوادگی), عوامل سازمانی (سیستم رقابتی نادرست, اینرسی سازمانی, رهبری ناشایست, بی عدالتی سازمانی و غوغاسالاری) و همچنین, فراتر از مرزهای سازمان, عوامل فرهنگی – اجتماعی, اقتصادی و سیاسی نیز می توانند مداخله گر باشند. راهبردها و اقدام های لازم برای ترویج مهربانی سازمانی در سه سطح فردی (راهبرد خودمدیریتی و دیگر مدیریتی), گروهی (گروه سازی اثربخش و تعیین هنجارهای گروهی حامی مهربانی) و سازمانی (اقدامات حوزۀ منابع انسانی, اعتماد سازمانی, بازمهندسی ساختار سازمانی و فرایندهای کاری, تدابیر آموزشی, سیاست کلان سازمان, اقدامات فرهنگ مدیریت اوقات فراغت, اقدامات الگوسازی مدیران ارشد و مدیریت تعارض) شناسایی شدند. یافته ها همچنین حاکی است که پدیدۀ مهربانی سازمانی, می تواند به پیامدهای بسیاری در ابعاد فردی, گروهی, سازمانی و فراسازمانی منجر شود. در سطح فردی (توسعۀ فردی و بهزیستی فردی), در سطح گروهی (هم ‏افزایی گروهی و اشتراک و همه گیرشدن دانش), در سطح سازمانی (افزایش رضایت شغلی, تقویت تعلق و درگیری ذهنی – عاطفی کارکنان, تسهیل مدیریت تعارض, کاهش میزان فرسودگی شغلی, افزایش خلاقیت و نوآوری, کاهش تمایل به ترک خدمت, کاهش استرس شغلی, افزایش تعهد سازمانی, آوادادن به سکوت, افزایش رفتار شهروندی, سلامت سازمانی, افزایش رضایت مشتریان و افزایش بهره وری سازمان) و در سطح فراسازمانی (سرریز مهربانی به جامعه و سازمان های دیگر) شناسایی شده اند. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش می تواند آگاهی مدیران در ارتباط با چرایی الزام شکل گیری این پدیده در بیمارستان ها را افزایش دهد و شناخت آن ها را از عوامل مؤثر بر مهربانی در سازمان ها بهبود بخشد. شناسایی عوامل علّی و زمینه ای مهربانی سازمانی, همچنین بستر مناسبی برای برنامه ریزی و اجرای اقدام های لازم در جهت ترویج و مدیریت این پدیده در سازمان ها فراهم می کند. شناسایی پیامدهای مهربانی سازمانی نیز می تواند اهمیت موضوع را به مدیران گوشزد کند و حساسیت آن ها را به تسهیل و مدیریت این پدیدۀ مثبت افزایش دهد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button