مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

886
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

887
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه مدل طبقه بندی بر اساس سیستم استنتاج فازی و الگوریتم ژنتیک جهت تشخیص اختلال خواندن در دانش آموزان مقطع راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 593 | صفحه پایان 602

چکیده

 اختلال یادگیری از اختلال های شایع دوران کودکی است. مهمترین اختلال یادگیری, اختلال خواندن که به مهارتهای مبتنی بر خواندن اشاره دارد. این پژوهش یک مدل هایبریدی فازی-ژنتیکی جهت مدیریت عدم قطعیت جهت تشخیص اختلال خواندن ارایه می نماید. بدین منظور از مدل های طبقه بندی در فرآیند تشخیص اختلال استفاده شده است. در سیستم فازی, دانش مورد نیاز جهت طراحی سیستم از گروهی از افراد خبره شامل معلمان و متخصصان استخراج می شود. سیستم فازی پیشنهادی با قابلیت مدیریت عدم قطعیت در دانش, از مدل یادگیری تکاملی الگوریتم ژنتیک استفاده می کند. جامعه آماری, شامل 260 دانش آموزان دختر دبیرستان دوره اول متوسطه مدرسه غیردولتی معرفت واقع در استان البرز در سال تحصیلی 95-94 است. به منظور ارزیابی کارایی سیستم از تحلیل منحنی ROC استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که کارایی مدل طبقه بندی فازی بعد از یادگیری قوانین توسط الگوریتم ژنتیک به %51/98 افزایش یافته است. سیستم طبقه بندی فازی پیشنهادی قادر به تشخیص صحیح اختلال خواندن با درجه اطمینان بالا است و جهت مدیریت نایقینی در تشخیص اختلال خواندن و بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان می تواند موثر واقع شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، فهیمه، حسینی، راحیل، و مزینانی، مهدی. (1398). ارایه مدل طبقه بندی بر اساس سیستم استنتاج فازی و الگوریتم ژنتیک جهت تشخیص اختلال خواندن در دانش آموزان مقطع راهنمایی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 13(3 )، 593-602. SID. https://sid.ir/paper/155371/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی فهیمه، حسینی راحیل، مزینانی مهدی. ارایه مدل طبقه بندی بر اساس سیستم استنتاج فازی و الگوریتم ژنتیک جهت تشخیص اختلال خواندن در دانش آموزان مقطع راهنمایی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1398؛13(3 ):593-602. Available from: https://sid.ir/paper/155371/fa

    IEEE: کپی

    فهیمه رضایی، راحیل حسینی، و مهدی مزینانی، “ارایه مدل طبقه بندی بر اساس سیستم استنتاج فازی و الگوریتم ژنتیک جهت تشخیص اختلال خواندن در دانش آموزان مقطع راهنمایی،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 13، no. 3 ، pp. 593–602، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/155371/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button