مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,048
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی ساختار «شرح نویسی» در حوزه فهم متن ادبی

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 80

چکیده

 طبقه بندی سنتی و گاه غیرعلمی, بر پیکره نظام آموزشی و پژوهشی ادبیات فارسی سایه انداخته و عمده حوزه دانش و پژوهش ادبی به رشد و بالندگی چندانی دست نیافته است. شرح و تفسیر متن, با این هدف که پیچیدگی های متن زدوده و خواننده به درکی ژرف و پویا از متن هدایت شود, در این حوزه جای می گیرد. در این میان, نقش شارح و تاویل کننده متن بسیار اهمیت دارد؛ چرا که او باید بتواند بین جهان متن و جهان خواننده گفتگویی برقرار کند و بین افق معنایی در ذهن آفریننده متن و افق نگاه خواننده پیوندی پدید آورد, در حالی که بسیاری از شارحان بر این باورند که شرح و تفسیر متن؛ یعنی صرفا پرداختن به حل مشکلات واژگانی متن.گستردگی مباحث حافظ پژوهی و شمار فراوان شرح های حافظ, موجب می شود, در نقد و تحلیل شرح نویسی در شعر فارسی و آسیب شناسی این حوزه بهتر بتوانیم گام برداریم. اشکالات چهارگانه ساختاری, درون مایه ای, واژگانی و صوری, در این شرح ها به چشم می خورد که در این مقاله تنها به نابسامانی ها و نادرستی های ساختاری پرداخته می شود. در این اشکالات, مواردی مانند نبود نظام تعریف شده و منسجم, عدم جامعیت, غیر تحلیلی بودن شرح ها, بهره گیری از شیوه های نادرست آموزشی و تعلیمی, بی توجهی به غزل های حافظ به مثابه مجموعه ای منسجم و نادیده گرفتن ارتباط بیت ها در بافت معنایی کلیت غزل تحلیل و ارزیابی شده است. بی گمان رشد مباحث حافظ پژوهی به بسط و گسترش نقدهای علمی, تحلیلی و فراگیر بر شرح های حافظ به عنوان یکی از عرصه های فهم و دریافت شعر حافظ نیازمند است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

علوی مقدم، مهیار. (1389). آسیب شناسی ساختار «شرح نویسی» در حوزه فهم متن ادبی. فنون ادبی، 2(2 (پیاپی 3))، 63-80. SID. https://sid.ir/paper/156939/fa

Vancouver: کپی

علوی مقدم مهیار. آسیب شناسی ساختار «شرح نویسی» در حوزه فهم متن ادبی. فنون ادبی[Internet]. 1389؛2(2 (پیاپی 3)):63-80. Available from: https://sid.ir/paper/156939/fa

IEEE: کپی

مهیار علوی مقدم، “آسیب شناسی ساختار «شرح نویسی» در حوزه فهم متن ادبی،” فنون ادبی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 3)، pp. 63–80، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/156939/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button