مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,972
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل اشعار سیدحسن حسینی از منظر صورخیال

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 116

چکیده

 صورخیال, بیان غیرمستقیم معنای پوشیده, در پس کلمات است و شاعران برجسته, به ارزش تصویرپردازی بجا, بموقع و به اقتضای کلام آگاه اند. آثار سیدحسن حسینی, از نظر صورخیال بسیار غنی است. در این مقاله کوشش شده است, صورخیال در مجموعه های شاعر, بر اساس عناصری چون, تشبیه, استعاره, نماد, کنایه, مجاز, پارادوکس و حسامیزی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. در حوزه تشبیهات, در آثار سیدحسن حسینی, تشبیه مفصل و بلیغ و تشبیهات حسی به حسی بسامد بیشتری دارند. از نظر موضوع, مشبه اغلب خود شاعر, قهرمان شاعر و عناصر انتزاعی است و به لحاظ مشبه به, غالبا از عناصر طبیعی, اشیا, حیوانات, عناصر دینی و ملی و بندرت عناصر انتزاعی استفاده شده است. از انواع استعاره, نوع مصرحه و استعاره مکنیه هر دو بسامد بالایی دارد و در تشخیص نیز شاعر به مفاهیم متنوعی توجه نشان داده و در سطح گسترده ای از آن استفاده کرده است. عناصر سازنده خیال او به لحاظ مستعارمنه عمده عناصر طبیعی, اشیا و جانداران می باشند و عناصر سازنده خیال به لحاظ مستعارله را تصاویر مربوط به معبود ازلی, شاعر و خصوصیات وی, دین و پیامبر و اهل بیت و تصاویر مرتبط با انقلاب و جنگ و شهیدان تشکیل می دهند. شاعر در همه آثارش از اسناد مجازی بوفور بهره می گیرد. در بخش نماد, سیدحسن حسینی, از سه خاستگاه نماد, یعنی طبیعت, آیین های ملی و اساطیری و دین و مذهب و بیش از همه از طبیعت برای ارائه تصاویر و بیان احساسات خود استفاده کرده است. نمادهای به کار گرفته شده در اشعار او عمده نمادهای قراردادی و مرسوم اند. کاربرد عناصر طبیعت در مقام نماد منجر به شکل گیری سمبولیم اجتماعی در آثار او شده است. کنایه های موجود در آثار شاعر به لحاظ مکنی عنه, کنایه های فعلی و به لحاظ وضوح و خفا, تقریبا تمامی آن ها از نوع ایما است. مجاز به علاقه های مختلف در اشعار او به کار رفته که مجاز به علاقه آلیه و لازمیه نسبت به انواع دیگر بیشتر به چشم می خورد. پارادوکس ها به دو صورت بیانی و اسنادی آمده که تعداد آنها در حد متوسط قرار دارد. در مورد حسامیزی نیز, گاهی دو حس ظاهری به یکدیگر نسبت داده شده و گاهی یک حس ظاهری به یک امر ذهنی که نوع اول بسامد بیشتری دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، احمد، و وقاری، کلثوم. (1390). تحلیل اشعار سیدحسن حسینی از منظر صورخیال. فنون ادبی، 3(2 (پیاپی 5))، 93-116. SID. https://sid.ir/paper/156977/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی احمد، وقاری کلثوم. تحلیل اشعار سیدحسن حسینی از منظر صورخیال. فنون ادبی[Internet]. 1390؛3(2 (پیاپی 5)):93-116. Available from: https://sid.ir/paper/156977/fa

    IEEE: کپی

    احمد کریمی، و کلثوم وقاری، “تحلیل اشعار سیدحسن حسینی از منظر صورخیال،” فنون ادبی، vol. 3، no. 2 (پیاپی 5)، pp. 93–116، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/156977/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button